Ik heb last van uitslag op mijn pink en vroeg me af of jullie weten wat het is?

Het zijn een soort onderhuidse blaasjes. Zie foto's.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Dit is een acrovesiculeus eczeem. Daarbij ontstaan er aan de vingers en/of tenen (=acra) kleine blaasjes (=vesikels). Vroeger werd het ook wel dishydrotisch eczeem genoemd en hoewel dit eigenlijk een foutieve benaming is is dat internationaal nog steeds de meest gebruikte benaming.
Bij acrovesiculeus ontstaan er meestal erg kleine blaasjes, maar die blaasjes kunnen in ernstige gevallen ook samenvloeien en zo uitgebreide blaren vormen. Als je dit googelt dan vindt je met name die uitgebreidere blaren, maar juist deze kleine blaasjes komen veel vaker voor.

Het is lastig om aan te geven waardoor het bij jou veroorzaakt wordt. Het kan namelijk door nogal wat factoren veroorzaakt worden.
- Het wordt soms gezien als uiting van een (orthoërgisch) handeczeem bij mensen die (bijvoorbeeld tijdens hun werk) in aanraking komen met chemicaliën/ wasmiddelen, of om andere redenen vaak natte handen hebben.
- Soms is er sprake van een contactallergie, bijvoorbeeld op nikkel, chroom, kobalt, cosmetica, parfum, rubber, bepaalde planten
- Sommige medicijnen geven dit als bijwerking (bijvoorbeeld penicillines, erythromycine, intraveneuze immuunglobulines)
- Het kan voorkomen in combinatie met een atopische constitutie (ongeveer 50% van alle mensen met een acrovesiculeus eczeem hebben een atopische constitutie)
- Stress kan zo'n beetje elk eczeem veroorzaken en verergeren ook deze vorm.
- Hiv-patiënten kunnen dit krijgen aan het begin van de HAART-therapie
- Ten slotte kan het voorkomen als een zogenaamde -ide reactie. Het meest bekend is de mycide reactie. Daarbij is er een schimmelinfectie (mycose) elders op het lichaam, vaak de voeten of liezen. Het eczeem is dan erg hardnekkig maar verdwijnt vlot en spontaan met de behandeling van de schimmel. Een zelfde soort reactie kan optreden met een bacteriële infectie; dan wordt er gesproken van een bacteride-reactie.

Ik geloof dat ik dan alle mogelijke bekende oorzaken wel opgenoemd heb. Helaas wordt er in de meeste gevallen geen duidelijke oorzaak gevonden. Gelukkig kan het eczeem an sich geen kwaad en trekt het dan ook wel weer weg. Als je erg veel jeuk hebt dan kan je huisarts er een zalfje voor geven zodat het eerder wegtrekt.
In geval van de -ide reactie moet de schimmel dus wel behandeld worden. Onderzoek je voeten (ook tussen de tenen!) en liezen dus eens goed en gebruik een antischimmelcrème als je daar schimmelplekjes ziet.

En bij twijfel natuurlijk naar je eigen huisarts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heel lastig te zien. Het kan gewoon een droge huid of eeltvorming zijn (afhankelijk van wat je er mee hebt gedaan) maar ook een schimmelinfectie. Als je er verder geen last van hebt maar het niet beter of zelfs erger wordt over de komende dagen kun je proberen zelf een zalfje daarvoor te halen (miconazolnitraat), of anders er even mee naar de huisarts. Maar vaak gaan dit soort kleine kwaaltjes vanzelf over.
Anders is het als het pijn doet, brandt, jeukt oid, dan moet je er wat eerder naar laten kijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankje voor je reactie. Het jeukt wel erg en er zitten ook van die ronde blaasjes onder m'n nagel. Zou je dan zeggen dat het een soort infectie is ofzoiets?
Ik herken het gelijk. Het is een huid schimmel. Je kunt wachten tot het vanzelf overgaat. Je huid gaat vervellen, waarna het weer geneest. Maar omdat de huid gevoelig wordt kun je er ook Lamisil crème op smeren. Of simpel deppen met (natuur)azijn. Beide wel een week volhouden. Let op: huidschimmel op de hand betekend vaak ook op je voeten. Hou dit dus goed in de gaten.