Is een verkeerde bloedgroep geïnjecteerd krijgen gevaarlijk?

ik heb een hevige discussie met mijn mede collega. in 2006/2007 zijn er mensen opzettelijk besmet geraakt met hiv (Groninger hiv zaak). mijn collega is van mening dat wanneer je iemand intraveneus toedient met een verkeerd bloedgroep type, dat je dan grote kans hebt op sterven. ik denk dat, laten we zeggen 10ml, verkeerd bloed geen kwaad kan.dus onze vraag is kun je daar extreme gevolgen van krijgen en hoe zit het met verkeerd bloedtype intramusculair injecteren. er staat een kratje bier op het spel dus ajb help me!! :P https://nl.wikipedia.org/wiki/Groninger_hiv-zaak

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
12.4K

Antwoorden (3)

Verkeerd bloed toegediend krijgen is altijd fout. Het bloed kan gaan stollen, waardoor de bloedvaten dicht raken en er dus geen bloed bij het hart, hersenen etc kan komen. Je kunt er dus aan dood gaan. Doordat het bloed dus intraveneus wordt toegediend, komt het direct in de aderen.

Als je maar een minimale hoeveelheid bloed krijgt dan zal dit niet zo erg zijn, zolang de dokters er maar op tijd bij zijn. Bij een grote hoeveelheid is dit dus wel erg. Daarom wordt er bij bloedtransfusies ook extra goed in de gaten gehouden of je wel het goede bloed krijgt, anders heb je problemen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedankt voor je snelle reactie! hoe zit het dan met intramusculaire toediening ?? is het dan nog steeds zo gevaarlijk?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat weet ik niet, ik ben geen dokter ofzo. Ik heb een paar jaar biologie gehad maar daar is het ook bij gebleven. En veel ziekenhuis series kijken, daar leer je ook nog wat van.
Dat klopt ; als je verkeerde bloedgroepen met elkaar mengt (dus bloed ontvangt van een eiwittype dat je niet hebt, bijvoorbeeld je hebt bloedgroep A en je krijgt bloed van iemand met groep B) dan gaat het bloed klonteren en dit kan de aderen verstoppen. Maar als je die dans ontspringt, moeten de lichaamsvreemde bloedcellen wel worden afgebroken. En dat kan - heel ingewikkeld verhaal - nierfalen veroorzaken.

Je zult niet meteen dood gaan als je een klein beetje verkeerd bloed ontvangt, en je lichaam zal er in principe antilichamen tegen maken. Het kleine beetje vreemd bloed wordt geneutraliseerd. Als elke kleine bloeduitwisseling meteen dodelijk zou zijn, zouden er honderden, duizenden doden vallen per jaar, want voor bloed/bloedcontact is ook niet altijd een transfusie nodig.

Zo krijgt een moeder met bloedgroep O ook heel vaak een beetje bloed van een kind met een andere bloedgroep (die van de vader of een combinatie van beide) binnen. Daar heeft ze geen last van, maar ze maakt WEL antistoffen aan tegen dat vreemde bloed. Een eventueel volgende baby met een andere bloedgroep dan de moeder, zou dan bij de geboorte die antistoffen meekrijgen, met alle gevolgen van dien. Daarom worden al tientallen jaren moeders met O- bloed na de bevalling ingeënt met anti-D, zodat we deze "rhesusbabies" eigenlijk vrijwel niet meer tegenkomen.

Ik weet niet precies waar de discussie over ging, maar ik vermoed iets van dat mensen anderen opzettelijk hebben geïnjecteerd met geïnfecteerd bloed ?? Dan moeten ze zich vrees ik toch meer zorgen maken over de HIV-infectie dan over dat minimale beetje lichaamsvreemd bloed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als iemand "verkeerd" bloed krijgt, hééft hij/zij daar al anti-stoffen tegen. Gezien de rest van je verhaal denk ik dat je in de war bent met de Rhesus-factor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee hoor, beiden zijn gevaarlijk. Je bloedgroep wordt bepaald dooe het wel of niet aanwezig zijn van eiwit A, B, beiden of geen EN de Rhesusfactor.
Maar je hebt wel in zoverre gelijk dat ik inderdaad doel op Anti-D, niet op "anti-A" of "anti-B" Dat wordt gewoon (nouja, eventueel met de nodige complicaties) afgebroken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
oke even terug naar de Groningse zaak, er staat dat ze geïnfecteerd bloed hebben toegediend. Ik neem aan dat de heren (dwazen!) dit niet intraveneus hebben gedaan maar intramusculair. Heb je dan nog steeds te maken met dit bovenstaande verhaal, of kun je wel via die toediening bloed in je krijgen zonder nadelige gevolgen ? buiten de HIV om dan, heb ik het puur om het bloed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben geen arts, dus daar zou ik niet zo een definitieve uitspraak over kunnen doen, maar ik denk dat het dan om zulke kleine hoeveelheden gaat, dat dat risico te verwaarlozen is. waarbij het risico op HIV-besmetting sowieso al vele malen groter was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Desondanks, heel erg bedankt voor de antwoorden! is gelijk weer een stukje anatomie voor ons. en ik denk dat we tot de conclusie kunnen komen dat we beidde gelijk hebben, dus dat word maar een kratje delen hahaha! bedankt en ongetwijfeld tot wederziens !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lijkt me ook wel zo gezellig, toch ?
Het is zo:
Iemand die een resusfactor heeft kan wel bloed geven aan een persoon zonder gesusfactor (bijvoorbeeld iemand met B+ kan wel aan B- geven, maar niet andersom)

Iemand met bloedgroep A kan bloed geven aan iemand met bloedgroep A of bloedgroep AB. Zelf kan hij alleen bloed ontvangen van bloedgroep O en bloedgroep A
Conclusie: Als iemand met bloedgroep A bloed krijgt met B, dan gaat het bloed klonteren wat gevaarlijk kan zijn.

Iemand met bloedgroep B kan bloed geven aan iemand met bloedgroep B of AB en kan alleen zelf bloed ontvangen van bloedgroep B en O
Conclusie: Als iemand met bloedgroep B bloed krijgt met A dan gaat het ook klonteren.

Iemand met bloedgroep AB die kan alleen bloed geven aan iemand die ook bloedgroep AB heeft, maar kan zelf alle bloedgroepen (A, B, AB, O) ontvangen. Dit is ideaal als je snel een bloedtransfusie moet krijgen.
Conclusie: Iemand met bloedgroep AB kan alle bloedgroepen "ontvangen" zonder dat het zich klontert. Het enige waar je dus op moet letten is of de patiënt resuspositief of negatief is.

En als laatste:
Iemand met bloedgroep 0 kan aan iedereen bloed geven, dit word ook wel een universele donor genoemd. Ideaal is dit, tenzij die persoon zelf bloed nodig heeft, want diegene kan alleen bloed van bloedgroep 0 ontvangen.
Conclusie: Iemand met bloedgroep 0 kan aan iedereen bloed geven, maar kan niet alles zelf ontvangen; alleen bloedgroep 0

Het is eigenlijk gewoon een puzzel (zie afbeelding). Het moet in elkaar passen anders is het niet goed.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Ohja en veel drinkplezier!