Is het drinken van een warme drank in plastic bekertjes schadelijk?

Is het schadelijk om koffie of thee te drinken uit een plastic bekertje? Zouden er gifstoffen kunnen vrijkomen in dit geval? Het lijkt me eigenlijk iets onlogisch, waarom zouden deze bekertjes dan zo vaak worden gebruikt op kantoren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
20.6K
Ritsuka
8 jaar geleden
Als dat zo was waren er al veel kantoormensen dood neergevallen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou het niet te snel zeggen, de laatste tijd is BPA ook vaak in het nieuws, dat in vele soorten plastic zit. Bij Radar bijvoorbeeld werd BPA al aan de kaak gesteld: http://www.radartv.nl/uitzending/artikelen/detail/article/waar-zit-bisfenol-a-in/ Natuurlijk is het niet meteen schadelijk in de zin van dat je er meteen ziek van wordt, maar of het goed is voor ons lichaam vraag ik me af.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plastic is wel schadelijk pcb s net als roken,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@harriet07, in welke vorm is het schadelijk en waar heb je het vandaan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van google,plastic is schadelijk als het verhit wordt,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voeding uit plastic verpakkingen,is dodelijk voor de hersenen,,(onder Moeders vleugels) op google
Ritsuka
8 jaar geleden
Welk plastic? Er zijn veel varianten plastic. Kun je met een goede bron komen die je stelling onderbouwd?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja lees ,kunstof verpakkingsafval.Rijksoverheid.nl
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hierbij verwijs ik je ook naar het antwoord van Jackd .
Ritsuka
8 jaar geleden
Dat is geen werkende link
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben toch duidelijk in mijn reactie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De link heb ik net open gedaan,en is heel verhelderend,in de soorten plastic.o.a. de link is wel werkend
Ritsuka
8 jaar geleden
De site http://verpakkingsafval.rijksoverheid.nl/ die je hierboven linkt werkt niet

Antwoorden (3)

Nee, dat is niet schadelijk. Anders zou het al lang verboden zijn om dat te doen. Dat er vaak op kantoren voor gekozen wordt is omdat het gebruik van aardewerk dat daarna afgewassen moet worden naar verhouding duurder en milieu-onvriendelijker is dan wegwerpbekertjes te gebruiken.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus roken is niet schadelijk?
Amadea
8 jaar geleden
Wat bedoel je, Jackd? Waar staat iets over roken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Roken is niet verboden, net als zoveel dingen die niet verboden zijn maar wel ongezond.
Verder geef je geen uitleg, behalve deze redenatie,
dan blijf er niks anders dan dan enkel een "Nee".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En milieuvriendelijker zijn ze ook niet. Die cijfers over dat afwassen zijn zwaar overdreven, en gaan er van uit dat voor elke koffieronde (drie, vier keer per dag) een -halfvolle- vaatwasser met kopjes draait. In de praktijk drinken mensen meerdere keren, soms meerdere dagen koffie uit dezelfde beker (mok), en spoelen hem af en toe even om onder de kraan. Daar kan geen "milieuvriendelijk" plastic bekertje tegenop. Plastic bekers op kantoor zouden gewoon verboden moeten worden. Luiheid is het, anders niets. En het drinkt ook nog eens voor geen meter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jackd ; die conclusie zou je misschien ook wel gewoon kunnen trekken. Als roken maar half zo schadelijks was als beweerd, bewezen, aantoonbaar en direct schadelijk (dus niet statistisch ,wat vooralsnog de enige manier is om het te testen, want je kunt geen 2 geroepen mensen isoleren om vijftig jaar op te experimenteren en alle andere milieuinvloeden uitsluiten) , dan was het allang verboden ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen: die redenatie moest ik een paar keer lezen. Maar ook een leuke kijk erop.
Een ander punt: Als ze roken zouden verbieden, dan gaan de pensioenfondsen het helemaal lastig krijgen..
Het begrotingstekort zou er ook flink door oplopen. ps. in verschillende gebieden in de V.S. zijn plastic weggooi bekers verboden om milieu redenen (zie wiki link bij de reacties bij mij)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt ; geen enkele overheid is gebaat bij een bevolking die zo oud mogelijk wordt. Hoe gezond je ook bent, na je zestigste, vijfenzestigste ga je geld kosten. Veel geld.
Ja, het is schadelijk.
Sowieso voor het milieu, polystyreen is nauwelijks recyclebaar en het breekt niet af in het milieu. Het komt o.a. in de oceanen terecht en er is al plastic in gevangen vis aangetoond.

Of het direct schadelijk is? Ik denk van wel.
Met alle plastics is het opletten bij verwarmen.
Wegwerp bekertjes zijn meestal van polystyreen. (zie code of afkorting onderop)
Dit is een soort die zelfs koud mogelijk schadelijk is.
Met heet water of koffie is het zeker dat je bestandsdelen, o.a. styreen binnen krijgt.

En dan is er nog een psychologische factor:
Koffie of thee uit een glas drinkt gewoon lekkerder. Dat is iedere keer weer een heel klein beetje stres minder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hmm, de meningen lopen uiteen. Wie heeft er gelijk?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik. :-)
Dat er styreen vrijkomt is bewezen,
of er een veilige ondergrens dosis is, daar is discussie over. Ik ken persoonlijk één klein kind waarbij huiduitslag verdween toen een deel van het plastic speelgoed op mijn advies weggedaan is.
(niet kauwen, alleen likken en deze kleine vind ik iets te lief om een provocatie test te gaan doen..)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Polystyrene
Laatste gedeelte gaat o.a. over de migratie van styreen naar het voedsel.
Dit is de organisatie daar genoemd die het wel veilig vind:
http://www.sourcewatch.org/index.php/Harvard_Center_for_Risk_Analysis
Amadea
8 jaar geleden
Het kan alleen schadelijk zijn als je de vloeistof in zo'n bekertje gaat verwarmen in de magnetron. Maar daar gaat de vraag niet over.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat denk je dat er gebeurt als je kokend water in een bekertje gooit. Daar wordt het een stuk warmer door dan eten opwarmen.
De bron noemt zelfs koffie drinken.
Cryofiel
8 jaar geleden
De site die je als "bron" noemt is wel heel twijfelachtig. "Reguliere geneeskunde verstoort het lichaam", "mijn moeder is astroloog dus ik heb verstand van zaken", dat soort uitspraken. Dat wil niet zeggen dat alles wat ze schrijft onzinnig is, maar de basis is in ieder geval fout. Voor zover haar uitspraken dus zinnig zouden zijn, is dat een pure toevalstreffer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarom ook de wiki link, ga daar maar bronnen lezen. Die bevestigen het. Dit soort commentaar zonder in te gaan op de inhoud is verder waardeloos
Cryofiel
8 jaar geleden
Dan kun je de "bron" in je antwoord dus beter vervangen door de Wikipedia-link, die is namelijk stukken betrouwbaarder. Zoals je op Wikipedia kunt lezen:
--   "safe for use in foodservice products"
--   Hong Kong recently (!) reviewed matters, and reached the same conclusion
--   Harvard reports that styrene is naturally present in strawberries, beef, and spices, and in wine and cheese. Kortom, ALS er al gevaren zijn, zijn die zo enorm klein dat we ze nog niet hebben kunnen ontdekken. Dat betekent meteen dat andere risico's (zie mijn antwoord), die wel wel hebben kunnen ontdekken, veel groter moeten zijn. In het slechtste geval gaat het dus om een minimaal risico. Als je dat risico wilt vermijden mag dat, maar het komt op hetzelfde neer als proberen 10 cent te besparen en tegelijkertijd meermaals 10 euro weg te smijten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gelukkig heb jij niks te maken met welke bron ik kies.
De gegevens kloppen en zijn wat makkelijker te lezen. ´Harvard reports`
Als je dat zo neerzet lees je slecht of je bent de boel aan het manipuleren. Ik zet niet voor niks die 2e link erbij.
Cryofiel
8 jaar geleden
Zoals ik al zei: als de gegevens van jouw "bron" al kloppen, is dat puur door toeval, niet vanwege de kennis van de schrijfster.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien dat iemand die bron checked voordat ie hem hier plaats..
Cryofiel
8 jaar geleden
Ja, dat is zeker aan te raden. Eerst je bron controleren. Zodat je ziet dat jouw bron een pure zweefsite is die bewezen kennis domweg afwijst - zonder argumenten, natuurlijk, want die tellen niet in het zweefcircuit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"zweefcircuit"
Iemand heeft inhoudelijk niks te vertellen dus gaat maar termen bedenken.
Vraag iets inhoudelijks of zeg niks.
Cryofiel
8 jaar geleden
Je bedoelt dat je niet in staat bent mijn inhoud te zien. Dat kan, en dat accepteer ik. Verder stel ik voor dit onzinnige heen-en-weer-geschrijf te stoppen. Volgens mij is alles gezegd wat er te zeggen is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
weer geen inhoud en geen vraag.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik stel voor dit onzinnige heen-en-weer-geschrijf te stoppen. Volgens mij is alles gezegd wat er te zeggen is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
inhoud?
Cryofiel
8 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. De inhoud is al lang verdwenen. Daarom stel ik voor dit zinloze heen-en-weer-geschrijf te stoppen. Volgens mij is alles gezegd wat er te zeggen is. Nu besef ik maar al te goed dat jij o zo graag het laatste woord wilt hebben. Ga je gang. Echt, het mag. Schrijf nog een reactie. Daarna is dit gedoe afgelopen, oke?
Er zijn veel verschillende soorten plastics. ‘Plastic’ is niet één materiaal, er zijn duizenden totaal verschillende materialen die wij allemaal ‘plastic’ noemen.

Ik ga er in dit antwoord even van uit dat je zo’n plastic niet eet, maar dat je het alleen hebt over plastic dat met voedsel (eten of drinken) in contact komt.

Sommige plastics geven bepaalde stoffen af, en ze doen dat al bij kamertemperatuur. Het gebruik van deze soort plastics is daarom niet toegestaan in combinatie met voedingsmiddelen.

Andere plastics geven nooit stoffen af. Die plastics mogen in combinatie met voedingsmiddelen worden gebruikt.

Dan zijn er plastics die alleen bij hoge temperatuur bepaalde stoffen afgeven. In die gevallen ligt het eraan hoe lang het plastic bij die hoge temperatuur in contact is met (in dit geval) de drank, welke stoffen er uit het plastic komen, en hoeveel daarvan.

In het geval van de bekende plastic koffiebekertjes is bekend dat er van bepaalde stoffen een beetje vanuit het bekertje in de drank terechtkomt. Dat drink je dan dus op.

Dan komt de vraag: is dat gezond?

Gezond is het natuurlijk niet, in de zin dat het niet iets is waar je naar moet streven. Maar is het ongezond? Dat ligt eraan hoe je ernaar kijkt. Ik zal een aantal voorbeelden noemen om de vraag in een gezond ;-) perspectief te plaatsen, en dan tot een conclusie komen.

Voorbeeld:
Voor zover bekend is bijvoorbeeld alcohol stukken ongezonder. Als je dus de keuze hebt tussen een kop thee uit een plastic bekertje, of een biertje uit een bierglas, dan kun je beter de kop thee uit het plastic bekertje kiezen.

Voorbeeld:
Met traplopen in plaats van de roltrap of de lift te nemen, behaal je meer gezondheidswinst dan met het vermijden van plastic bekertjes. Als je het zo bekijkt, zijn de roltrap en de lift dus ongezonder dan het plastic bekertje.

Als je fietst, behaal je meer gezondheidswinst door over een rustige weg te fietsen dan over een drukke weg (zowel uitlaatgassen als kans op ongevallen). In die zin is een drukke weg dus veel, veel ongezonder dan een plastic bekertje.

Conclusie:
Als je heel makkelijk het plastic bekertje kunt vermijden, moet je dat doen. Maar als het moeite kost, kun je je die moeite besparen. Ik drink bijvoorbeeld om die reden uit stenen mokken, maar als het zo uitkomt heb ik geen enkel probleem met koffie of thee uit een plastic bekertje.

Cryofiel