Is het drinken van een warme drank in plastic bekertjes schadelijk?

Is het schadelijk om koffie of thee te drinken uit een plastic bekertje? Zouden er gifstoffen kunnen vrijkomen in dit geval? Het lijkt me eigenlijk iets onlogisch, waarom zouden deze bekertjes dan zo vaak worden gebruikt op kantoren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, dat is niet schadelijk. Anders zou het al lang verboden zijn om dat te doen. Dat er vaak op kantoren voor gekozen wordt is omdat het gebruik van aardewerk dat daarna afgewassen moet worden naar verhouding duurder en milieu-onvriendelijker is dan wegwerpbekertjes te gebruiken.

Ja, het is schadelijk. Sowieso voor het milieu, polystyreen is nauwelijks recyclebaar en het breekt niet af in het milieu. Het komt o.a. in de oceanen terecht en er is al plastic in gevangen vis aangetoond. Of het direct schadelijk is? Ik denk van wel. Met alle plastics is het opletten bij verwarmen. Wegwerp bekertjes zijn meestal van polystyreen. (zie code of afkorting onderop) Dit is een soort die zelfs koud mogelijk schadelijk is. Met heet water of koffie is het zeker dat je bestandsdelen, o.a. styreen binnen krijgt. En dan is er nog een psychologische factor: Koffie of thee uit een glas drinkt gewoon lekkerder. Dat is iedere keer weer een heel klein beetje stres minder.

Bronnen:
http://divinevitalityy.nl/plastic-welke-so...

Er zijn veel verschillende soorten plastics. ‘Plastic’ is niet één materiaal, er zijn duizenden totaal verschillende materialen die wij allemaal ‘plastic’ noemen. Ik ga er in dit antwoord even van uit dat je zo’n plastic niet eet, maar dat je het alleen hebt over plastic dat met voedsel (eten of drinken) in contact komt. Sommige plastics geven bepaalde stoffen af, en ze doen dat al bij kamertemperatuur. Het gebruik van deze soort plastics is daarom niet toegestaan in combinatie met voedingsmiddelen. Andere plastics geven nooit stoffen af. Die plastics mogen in combinatie met voedingsmiddelen worden gebruikt. Dan zijn er plastics die alleen bij hoge temperatuur bepaalde stoffen afgeven. In die gevallen ligt het eraan hoe lang het plastic bij die hoge temperatuur in contact is met (in dit geval) de drank, welke stoffen er uit het plastic komen, en hoeveel daarvan. In het geval van de bekende plastic koffiebekertjes is bekend dat er van bepaalde stoffen een beetje vanuit het bekertje in de drank terechtkomt. Dat drink je dan dus op. Dan komt de vraag: is dat gezond? Gezond is het natuurlijk niet, in de zin dat het niet iets is waar je naar moet streven. Maar is het ongezond? Dat ligt eraan hoe je ernaar kijkt. Ik zal een aantal voorbeelden noemen om de vraag in een gezond ;-) perspectief te plaatsen, en dan tot een conclusie komen. Voorbeeld: Voor zover bekend is bijvoorbeeld alcohol stukken ongezonder. Als je dus de keuze hebt tussen een kop thee uit een plastic bekertje, of een biertje uit een bierglas, dan kun je beter de kop thee uit het plastic bekertje kiezen. Voorbeeld: Met traplopen in plaats van de roltrap of de lift te nemen, behaal je meer gezondheidswinst dan met het vermijden van plastic bekertjes. Als je het zo bekijkt, zijn de roltrap en de lift dus ongezonder dan het plastic bekertje. Als je fietst, behaal je meer gezondheidswinst door over een rustige weg te fietsen dan over een drukke weg (zowel uitlaatgassen als kans op ongevallen). In die zin is een drukke weg dus veel, veel ongezonder dan een plastic bekertje. Conclusie: Als je heel makkelijk het plastic bekertje kunt vermijden, moet je dat doen. Maar als het moeite kost, kun je je die moeite besparen. Ik drink bijvoorbeeld om die reden uit stenen mokken, maar als het zo uitkomt heb ik geen enkel probleem met koffie of thee uit een plastic bekertje.  

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100