Hoe kan ik correct in de lotus positie komen?

Als ik in deze houding wil gaan zitten, dan doen mijn knieën en/of enkels pijn, het is een onprettig gevoel, zou iemand mij hier wat tips en info over kunnen geven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K
Ritsuka
8 jaar geleden
Als je lichaam aangeeft dat dit niet prettig is, dan moet je dit niet doen. Ieder mens is anders, jouw heupen zijn mogelijk anders opgebouwd, of je bent minder flexibel.
Met je billen op een kussentje zitten wil nog wel eens helpen.
Ritsuka
8 jaar geleden
Dit artikel gaat meer over squats, maar is ook wel van toepassing hier, je ziet hier duidelijk verschil in de opbouw van het bekken en de heupen
http://themovementfix.com/the-best-kept-secret-why-people-have-to-squat-differently/
Cryofiel
8 jaar geleden
Je zou kunnen kijken welke soort van "onprettig gevoel" je hebt. Als het "onprettig" in de zin van "fout" is, dus pijn, iets wat je echt niet moet doen, dan moet je naar je lichaam luisteren en vooral NIET proberen jezelf toch in zulke houdingen te forceren. Daar doe je jezelf alleen maar kwaad mee. Als het "onprettig" echter meer is als "onaangenaam", dan kan het zijn dat je net een tikje over je normale comfort-grens heengaat. In dat geval is het geen probleem. Juist door net een tikje verder te gaan dan je normaal doet, train je jezelf. Zolang je dat maar geleidelijk doet, zul je steeds meer kunnen. Kijk dus wat jouw lichaam je met dit gevoel wil vertellen. Als je het signaal voelt dat deze houding "foute boel" is, dan moet je dit niet meer doen. Als je het signaal voelt dat dit "dit ben ik niet gewend" is, dan kun je heel geleidelijk telkens net een tikkeltje verder gaan.

Antwoorden (3)

Vast niet het advies wat je zou willen horen, maar wél informatie waar je hopelijk iets aan hebt: als het pijn doet om het te proberen, stop er dan mee.

Om in de lotuspositie te kunnen zitten, moet je relatief lenig zijn. Niet zozeer lenig in je spieren, maar in je gewrichten. Lenigheid van spieren is - tot op zekere hoogte - goed trainbaar. Je kunt je spieren voorzichtig oprekken: als je niet bij je tenen kunt komen als je met gestrekte knieën staat, kun je je beenspieren meestal wel oprekken tot het punt waarop je dat wél kunt. Maar als je met je handen plat op de grond wilt kunnen komen, moet je ook je onderrug en/of heupkapsels op gaan rekken wanneer je die lenigheid niet van nature bezit. Zeker wanneer je wat ouder wordt, gaat zoiets niet vanzelf. Het oprekken van kapsels kan gemakkelijk gepaard gaan met kleine scheurtjes in de kapsels, wat met een beetje pech kan zorgen voor chronische gewrichtspijn, vroegtijdige slijtage en zelfs instabiliteit van het gewricht. Je maakt een gewricht kwetsbaarder.

Om in de lotushouding te kunnen zitten moeten vooral je heupen vrij soepel zijn, maar zoals jij al merkt kan het ook je knieën en enkels flink belasten. Je knieën bijvoorbeeld kunnen van nature maar een beetje opzij bewegen, en wanneer je dat verder probeert te duwen dan moet je je er goed van bewust zijn dat dit een beweging is die je normaal gesproken niet maakt. Je kunt de beweging niet coördineren of opvangen met je spieren. Dat betekent dat het veelvuldig doorduwen van deze beweging kan zorgen microtraumata aan de gewrichtsbanden en - kapsels, instabiliteit, vroegtijdige slijtage en nog veel meer.

Misschien bestaat er een veilige manier om kapsels en banden op te rekken, al betwijfel ik dat. Je kunt niet voorspellen hoe jouw gewrichten gaan reageren. Dus als straks iemand zegt: "ik kon die-en-die beweging eerst niet maken en door steeds wat verder te duwen krijg ik het nu wel voor elkaar en ik heb nog steeds nergens last van", dan wil dat nog niet zeggen dat dit bij iedereen zo zou werken. Het wil zelfs niet zeggen dat iemand die dat zegt, daar niet alsnog last van zou kunnen krijgen. Daarom zou mijn advies zijn om geen onnatuurlijke bewegingen aan je gewrichten op te leggen. Sommige mensen zijn van nature zo lenig. Meestal levert dat geen problemen op, maar soms kan dat gepaard gaan met ernstige gewrichtsklachten en invaliderend zijn. Google maar eens op "hypermobiliteitssyndroom" of "Ehlers Danlos". Volgens mij niet iets om na te streven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Interessant dat van die lenigheid in gewrichten; ik dacht altijd dat lenigheid alleen in de spieren zat. Bij mij doet de lotushouding of kleermakerszit ook pijn; terwijl ik bijvoorbeeld wel een radslag kan en dit toch ook enige lenigheid vereist. Maar zou kunnen dat dat dan het verschil is tussen lenigheid in gewrichten en spieren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeer goede uitleg, maar ik wil je ook positief nieuws geven: Ik zit in een turnclub sinds mijn 50ste levensjaar en zelfs dan kan je lichaam nog verbazingwekkend veel leren, MAAR (heel goed lezen nu): dat gaat enorm, enorm traag. Ik spreek van periodes van zes maanden om bijvoorbeeld mijn ontstekingen in mijn onderrug (mijn rug is volledig versleten en lijkt ouder dan 80 jaar te zijn) plots te laten weggaan, maar pas na zes maanden opzettelijk foutieve trainingen. Nu ga ik een stap verder in het langzaam almaar meer belasten en als je je bepaalde doelstellingen stelt per periodes van een jaar (zo buig ik nu al 10 cm dieper als ik een spagaathouding aanneem, maar aan dat tempo zal het nog vijf jaar duren voor ik heel diep kan gaan wellicht, zoals hier duidelijk beschreven is het niet alleen een kwestie van spieren maar van nog meer pezen en ook duidelijk ligamenten/gewrichten, dus als het pijn doet, zou ik zeggen dat dit wel degelijk een POSITIEF signaal is, maar dat je het inderdaad niet mag forceren. Lenigheid heeft trouwens vooral te zien met een veelheid aan bewegingen en sporten, niet zozeer met af en toe intens trainen, dan krijg je het omgekeerde (mijn Garmin Fenix 3 geeft bijvoorbeeld na elke training de herstelduur in uren aan en dat beloopt snel meer dan een of zelfs meerdere dag als je bijv. in hogere hartzones meer dan een uur loopt of een halve marathon aflegt, ik doe dit zelfs opzettelijk op stenen ondergrond dat zogezegd mij nog sneller in de rolstoel zou doen belanden, maar net op die wijze dank ik mijn Tervuerense Herder die mij leerde dat het net omgekeerd was: zwaarder belasten, maar gradueel, zorgt net voor ECHTE wijzigingen in je lichaam, niet de gemakkelijke weg dus). Als je clipjes zoekt van lenige mensen, zullen ze allemaal hetzelfde vertellen, ook omtrent de Lotushouding: een kwestie van dagelijks lichte oefeningen en altijd een goede opwarming. Mijn droom is de flikflak op gewone grond tijdens een loopwedstrijdje bij de finish te 'performen', en dat nu nog als 'oude zak'... Durf 'out of the box' te denken, en leer bijzonder veel van je lichaam. Het is je lichaam die nog meer de grenzen aangeeft dan je geest, maar je lichaam kan wel degelijk binnen andere grenzen toch zijn eigen grenzen ook verleggen. Mooie vraag!
Ik heb pas gelezen dat je niet moet proberen om je spieren te pushen om steeds verder te komen.
Je moet de spieren juist steeds meer ontspannen. Dan kom je ineens een stuk verder en doet het geen pijn.
8 jaar geleden
Wanneer je moeite hebt om in de naar jouw gevoel correcte lotuspositie dan helpt het vaak om een kussen onder je achterwerk te leggen.
Ik heb het ook heel moeilijk met de lotus positie en een dubbel geplooid kussen helpt wel degelijk voor een beter resultaat.
Maar...
een maximum resultaat behaal ik er ook niet mee, wellicht vanwege de aard van mijn bouw of vanwege te stroeve gewrichten op die plek?

Er zijn ook speciale houten bankjes ontworpen om bepaalde ongemakken weg te werken.
Echter, ook dat garandeert niet altijd een betere houding en/of het volhouden van een houding die jij als beter ervaart.

Je kan ook heel perfect andere houdingen aannemen die jou door een zelfde soort ervaring laat gaan dan wanneer je de lotus houding zou aannemen hoor.

Lig er dus maar niet wakker van.
Er zijn volgens mij meer mensen die deze houding niet 'correct' kunnen volhouden dan die het wel kunnen.