Hoe kan ik correct in de lotus positie komen?

Als ik in deze houding wil gaan zitten, dan doen mijn knieën en/of enkels pijn, het is een onprettig gevoel, zou iemand mij hier wat tips en info over kunnen geven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Vast niet het advies wat je zou willen horen, maar wél informatie waar je hopelijk iets aan hebt: als het pijn doet om het te proberen, stop er dan mee. Om in de lotuspositie te kunnen zitten, moet je relatief lenig zijn. Niet zozeer lenig in je spieren, maar in je gewrichten. Lenigheid van spieren is - tot op zekere hoogte - goed trainbaar. Je kunt je spieren voorzichtig oprekken: als je niet bij je tenen kunt komen als je met gestrekte knieën staat, kun je je beenspieren meestal wel oprekken tot het punt waarop je dat wél kunt. Maar als je met je handen plat op de grond wilt kunnen komen, moet je ook je onderrug en/of heupkapsels op gaan rekken wanneer je die lenigheid niet van nature bezit. Zeker wanneer je wat ouder wordt, gaat zoiets niet vanzelf. Het oprekken van kapsels kan gemakkelijk gepaard gaan met kleine scheurtjes in de kapsels, wat met een beetje pech kan zorgen voor chronische gewrichtspijn, vroegtijdige slijtage en zelfs instabiliteit van het gewricht. Je maakt een gewricht kwetsbaarder. Om in de lotushouding te kunnen zitten moeten vooral je heupen vrij soepel zijn, maar zoals jij al merkt kan het ook je knieën en enkels flink belasten. Je knieën bijvoorbeeld kunnen van nature maar een beetje opzij bewegen, en wanneer je dat verder probeert te duwen dan moet je je er goed van bewust zijn dat dit een beweging is die je normaal gesproken niet maakt. Je kunt de beweging niet coördineren of opvangen met je spieren. Dat betekent dat het veelvuldig doorduwen van deze beweging kan zorgen microtraumata aan de gewrichtsbanden en - kapsels, instabiliteit, vroegtijdige slijtage en nog veel meer. Misschien bestaat er een veilige manier om kapsels en banden op te rekken, al betwijfel ik dat. Je kunt niet voorspellen hoe jouw gewrichten gaan reageren. Dus als straks iemand zegt: "ik kon die-en-die beweging eerst niet maken en door steeds wat verder te duwen krijg ik het nu wel voor elkaar en ik heb nog steeds nergens last van", dan wil dat nog niet zeggen dat dit bij iedereen zo zou werken. Het wil zelfs niet zeggen dat iemand die dat zegt, daar niet alsnog last van zou kunnen krijgen. Daarom zou mijn advies zijn om geen onnatuurlijke bewegingen aan je gewrichten op te leggen. Sommige mensen zijn van nature zo lenig. Meestal levert dat geen problemen op, maar soms kan dat gepaard gaan met ernstige gewrichtsklachten en invaliderend zijn. Google maar eens op "hypermobiliteitssyndroom" of "Ehlers Danlos". Volgens mij niet iets om na te streven.

Ik heb pas gelezen dat je niet moet proberen om je spieren te pushen om steeds verder te komen. Je moet de spieren juist steeds meer ontspannen. Dan kom je ineens een stuk verder en doet het geen pijn.

Wanneer je moeite hebt om in de naar jouw gevoel correcte lotuspositie dan helpt het vaak om een kussen onder je achterwerk te leggen. Ik heb het ook heel moeilijk met de lotus positie en een dubbel geplooid kussen helpt wel degelijk voor een beter resultaat. Maar... een maximum resultaat behaal ik er ook niet mee, wellicht vanwege de aard van mijn bouw of vanwege te stroeve gewrichten op die plek? Er zijn ook speciale houten bankjes ontworpen om bepaalde ongemakken weg te werken. Echter, ook dat garandeert niet altijd een betere houding en/of het volhouden van een houding die jij als beter ervaart. Je kan ook heel perfect andere houdingen aannemen die jou door een zelfde soort ervaring laat gaan dan wanneer je de lotus houding zou aannemen hoor. Lig er dus maar niet wakker van. Er zijn volgens mij meer mensen die deze houding niet 'correct' kunnen volhouden dan die het wel kunnen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100