Wat is 4fmp en wat zijn de effecten ervan?

Ik weet dat het een soort drugs is, redelijk nieuw op de markt. Ik vraag me alleen af wat dit met je doet op langer termijn?

Drugs zoals speed word al zolang gebruikt, je ziet wel hoe je voorgangers eronder hebben geleden die dat gebruikte.. Maar met 4fmp weet denk ik niemand dat?

Opsomming:
- wat zijn de effecten?
- wat zit er precies in?
- hoe slecht is dit in vergelijking tot andere (xtc, speed etc.)

8 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://drugsinfoteam.nl/drugsinfo/research-chemicals/4-fmp/
http://drugsforum.info/research-chemicals/4-fluoroamfetamine-4-fmp-4-fa-t163.html
2e link zijn ze eerst zeer positief, maar daarna komen er ook minpunten. Hier op goeievraag zijn er (tot nu toe) geen drugs specialisten. Dat er een fluor atoom "aanhangt" vind ik op de lange termijn potentieel gevaarlijk. Hoewel als ik het zo snel lees de doseringen laag zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jackd
Met 4 FMP heb ik (nog) geen ervaring, maar je hebt me wel op het idee gebracht om expertises aan te geven in mijn profiel, waaronder drugs.
Dank daarvoor. ;) Wat betreft fluoride: het is ontzettend giftig en kan in lage doseringen al schade berokkenen aan het lichaam
Maar, zoals je zelf al vermoedt, betreft het hier (en in 20% van alle medicijnen) om dusdanig lage doseringen dat je van de fluoride geen schade hoeft te verwachten. Ik ben wel blij dat er in Nederland geen fluoride (meer) aan het drinkwater wordt toegevoegd.

Antwoorden (2)

4 FMP, ook 4 Fluor of 4 FA genoemd, is een XTC-vervanger. Het is een partydrug, en een aan amfetamine verwant middel. Het remt de heropname van hersenstoffen als dopamine, serotonine, norepinefrine en bevordert de afgifte van deze stoffen.

Er zijn geen gegevens over de gevolgen op korte en lange termijn; omdat ze zo nieuw zijn is er nog weinig onderzoek naar gedaan. Onderzoekers verwachten dat de negatieve gezondheidsrisico's vergelijkbaar zijn met die van speed.

Bij Jellinek maakt men zich wel zorgen over de gezondheidseffecten op lange termijn, omdat het net als xtc vermoedelijk tot hersenbeschadiging kan leiden met klachten als geheugenverlies tot gevolg.
Amadea
8 jaar geleden
Kijk 4fmp wordt ook wel XTC light genoemd. Dat is een beetje een rare benaming. Het gaat daarbij meer om het effect op je serotonine neuronen wat bij XTC sterker en de afgifte van afvalstoffen is ook hoger.

In het kort geeft 4FMP een helder effect waarvan je scherp wordt en klaarwakker blijft. Je kunt een nachtje doorhalen. Ook heb je de eerste 2 uur (ongeveer een uur tot 1,5 uur na inname) een beetje een XTC effect. Je voelt je fijn en verbonden en je houdt van iedereen. Wel van lager niveau als bij XTC. Je bent meer helder als 'wauws'.

4FMP is in principe net zoals elke drug gevaarlijk. Alleen bijvoorbeeld minder gevaarlijk dan alcohol. Om even aan te geven alcohol kent een LD50 van 7 milligram per kilogram lichaamsgewicht (LD50 = 50 % van de proefdieren dood) en 4FMP een LD van 43 milligram per kilogram lichaamsgewicht. Echter MDMA of XTC heeft weer een LD50 van 300 milligram per kilogram lichaamgewicht.