Wat is de beste manier om spullen te desinfecteren ?

Hallo ik wil graag weten hoe ik al mijn spullen moet desinfecteren zodat het bijna of het liefst alle bacteriën dood en met wat moet ik het dan schoon maken. Alvast Bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
13.6K
Ritsuka
8 jaar geleden
Van welk materiaal zijn de spullen en gemaakt en waarom moet het steriel worden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zelfde vraag als Ritsuka. Welk materiaal? Hout wordt anders behandeld als bijv metaal of kunststof. Wat voor spullen zijn het? Elektrisch?
En waarom wil je het steriel hebben?
Erna55
8 jaar geleden
De enige reden om spullen te desinfecteren is wanneer je ze in een operatie kamer wilt gaan gebruiken. Welke gedachte heb je om ze te desinfecteren. Ik ben benieuwd om welke reden je dat wilt.
Niet alle bacterien zijn schadelijk. Daarnaast : Wanneer je je spullen gedesinfecteerd hebt, zullen er snel weer bacterien opkomen. Bacterien zijn overal.
Bacterien heb je nodig, die zitten in je en op je. De meeste bacterien zijn niet schadelijk. Zonder open wonden heb je er geen last van.

Het beste antwoord

Desinfecteren wil goed onder hoge temperaturen en ook met alcohol. Dit is bijvoorbeeld geschikt voor kookgerei of voor sieraden (oorbellen even afdeppen met 96% alcohol bijvoorbeeld).
Maar je bank, gordijnen of vloerbedekking kan je niet zomaar behandelen met kokend water of met alcohol. Ook is het lastig om een sopje te maken van 100 graden waarmee je je toilet afneemt.

Een stoomreiniger kan bij dat soort dingen een goed hulpmiddel zijn. Stoom is heter dan kokend water.

Het reinigen met stoom is vele malen hygiënischer dan het gebruik van schoonmaakmiddelen. Bacteriën, schimmels en andere ongewenste micro-organismen leggen het loodje dankzij de hoge temperaturen waarmee de stoomreiniger werkt. Diezelfde mirco-organismen blijven wel in leven bij het gebruik van conventionele schoonmaakattributen. Ze blijven doorleven op de zeem of spons of nestelen zich in de zeepresten die achterblijven. De doeltreffendheid van een stoomreiniger betekent zo ook dat je langer profijt hebt van je schoonmaakwerk. Ook voor mensen met huisdieren kan een stoomreiniger uitkomst bieden. Het doden van alle micro-organismen door het kokende water betekent bovendien dat je huis blijvend frisser ruikt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je werkelijk van alle bacteriën af wilt is het beste om ze minimaal een minuut ik kokend water onder te dompelen.

Toegevoegd na 31 minuten:
ik moet zijn in
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
(bijna) pure alcohol doodt over het algemeen de meeste bacterien naar mijn weten. Omdat het lastig is daaraan te komen is het handiger om een minuut of twee in water te koken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alcohol 96% is bij vrijwel iedere drogisterij te koop. 96% alcohol is bedoeld voor het desinfecteren van instrumenten, 70% alcohol is bedoeld voor het desinfecteren van de huid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wel zeer brandbaar!!
Geen idee wat je met spullen bedoelt.
Maar je kunt het uitkoken.
Buiten in het zonlicht leggen ( UV )
Er bestaan sproei bussen voor om te desinfecteren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iets buiten in het zonlicht leggen maakt het niet steriel hoor...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het UV licht doodt bacteriën
Het zal inderdaad nooit steriel worden, maar is dat niet zo met alle methoden..
Op het moment dat je het uit kokend water houdt begint weer de besmetting.