Wat is het verschil tussen lactulose drank en laxeerpillen? En wat is gezonder?

Wat is precies het verschil tussen die 2? Want uiteindelijk heeft het volgens mij dezelfde werking, alleen 1 is vloeibaar en mierzoet en de ander niet
Dus heeft iemand enig idee?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.8K
Amadea
8 jaar geleden
Geen van beide is gezond. Alleen als jij last hebt van verstopping dan kan jouw huisarts een laxeermiddel aanraden. Er is geen enkele andere reden om zoiets te gaan slikken.
Ritsuka
8 jaar geleden
gezonder? geen van beide is gezond.
wil je dit gebruiken om af te vallen? Gezien je vorige vraag over afvallen met een bodywrap
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Afvallen is een groot doel van mij ja, maar deze vraag komt uit nieuwsgierigheid
Ritsuka
8 jaar geleden
Een laxeermiddel is alleen als noodgeval, het helpt niet met blijvend afvallen. Het zorgt voor uitdroging en kan bij te vaak gebruiken luie darmen veroorzaken.
Erna55
8 jaar geleden
Laxeermiddelen zijn er niet in de soorten " gezond" of " ongezond" .
Een laxeermiddel is om obstipatie op te lossen.

Het beste antwoord

Wel of niet 'gezond' zijn van medicatie is natuurlijk niet helemaal de juiste bewoording: medicatie is nooit echt gezond, maar als het een gezondheidsprobleem oplost, maakt het een patiënt wel gezonder.

Als je een vergelijking wilt maken tussen Lactulose en laxeerpillen, moet je eerst weten of wat voor laxeerpillen je het hebt. Daar zijn er namelijk nogal wat verschillende van. Vaak gebruikt voor incidentele obstipatie is bisacodyl/Dulcolax, wat verkrijgbaar is als tablet of als zetpil. Huismerken laxeertabletten van drogisten bevatten meestal bisacodyl.

Bisacodyl is een middel dat in feite werkt door het darmslijmvlies te irriteren. Het zorgt vaak voor krampen en winderigheid en ook niet zelden voor diarree. Bij langdurig gebruik kun je er een zgn. 'luie darm' van krijgen. Dat is een atonische (=slappe, verlamde) dikke darm, die geen normale peristaltiek meer heeft. Soms herstelt dit, maar niet altijd. In zo'n geval blijft iemand afhankelijk van laxeermiddelen of andere methodes (klysma's of darmspoelen) om naar het toilet te kunnen gaan. Ook laxeertabletten of drankjes met sennapeulen of sennathee heeft bij langdurig gebruik ditzelfde risico. (Dus 'natuurlijk' is lang niet altijd onschuldig!)

Lactulose is een heel ander soort laxeeermiddel, het behoort tot de osmotisch werkende middelen. Het maakt dat de onlastingsbrij in de darm vocht aantrekt zodat het soepeler blijft. Dit middel is ook geschikt voor langdurig gebruik, hoewel het vaak meer bijwerkingen heeft als krampen en winderigheid dan middelen als metamucil (een bulkvormer) of movicolon (deels bulkvormer, deels osmotisch).

Voor kortdurend of incidenteel gebruik is bisacodyl een prima middel, maar voor langdurige obstipatie zal een huisarts eerder Lactulose of een ander middel (waarschijnlijk bulkvormer of osmotisch) voorschrijven. Wat echter werkt in een specifieke situatie, dus bij een bepaald soort obstipatie en een bepaalde patiënt, kan verschillen.

Voor incidentele, kortdurende obstipatie bij een verder gezonde volwassene hoef je niet per se de huisarts te raadplegen maar kun je - wanneer andere maatregelen niet werken - zelf een keuze maken. Beide middelen zijn zonder recept verkrijgbaar. Als je echter langdurige problemen hebt en/of naast de obstipatie ook andere gezondheidsproblemen hebt OF als je plotseling ernstige obstipatie hebt OF obstipatie in combinatie met heftige buikkrampen en/of braken OF wanneer het om een kind gaat, raadpleeg dan wél een huisarts.