Is het beter om met een kussen te slapen?

Mijn jongste 2 kinderen (5 en 7) slapen nog steeds zonder kussen. Is het beter om ze er aan te laten wennen om met een kussen te slapen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Nee, mensen zijn zodanig gebouwd dat we voor een goede nachtrust met een rechte ruggegraat een verhoging onder ons hoofd nodig hebbeb. Of dat nu een kussen is, een houten krukje, een steen, een bergje zand of een arm maakt niet zo veel uit (hard is niet per definitie beter of slechter dan zacht), maar zonder kussen maakt onze nek een knik, en dat kan op de lange duur allerlei klachten geven.
Alleen heel jonge kinderen, met een nog relatief groot hoofd, moeten juist zonder kussen slapen om de rug recht te houden. Maar vanaf pakweg het einde van de peutertijd zijn de verhoudingen dusdanig, dat een hoofdsteun nodig is zeker als ze op hun zij slapen.

Het is ook belangrijk dat je een goed kussen hebt dat de juist steun geeft. Niet te plat, zodat het hoofd alsnog naar opzij valt, maar zeker ook niet te dik zodat je een kromming de andere kant op krijgt. Je slaaphouding maar ook je matras bepalen wat voor kussen je nodig hebt om de rug en de nek in 1 lijn te houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ maar een peuter is toch tot ongeveer 4 jaar? De kinderen van de vraagsteller zijn 5 en 7, dan zou het tijd worden van iets van een kussen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, de allerhoogste tijd, Vanaf een jaar of drie, vier.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou zijn het kinderen die voornamelijk op hun buik slapen, maakt dat nog wat uit?
SimonV
8 jaar geleden
Voor buikslapers wordt een platter kussen aangeraden. Slapen op de buik wordt overigens afgeraden omdat bij slapen op je buik je nek in een sterke draai ligt. Zolang je jong bent, vormt dit meestal geen probleem, maar op de lange termijn kan dit tot vervelende situaties leiden. Ook de kromming in de lenden vergroot, je ligt namelijk voortdurend met een holle rug. Vroeg of laat zal deze houding rug- en/of nekklachten geven. http://www.sleepwise.be/hoofdkussens/de-zin-en-onzin-van-buikslapen-tempur-ombracio-hoofdkussen-biedt-uitkomst/ Een plus voor je informatieve antwoord. Ik heb altijd gedacht dat zonder kussen slapen eigenlijk beter was... :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vrees dat ze op hun buik slapen omdat dat zonder kussen de minst oncomfortabele slaaphouding is. Hebben ze wel knuffels om naar uit te wijken, en wat doen ze daar mee ? Mijn moeder kwam er achter dat het tijd werd voor een nieuw kussen omdat mijn knuffelaap was veranderd in een soort harige pannekoek...... En ik hoop eigenlijk dat je inmiddels vandaag voor beiden een kussen bent gaan kopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja hoor, is goed gekomen + een lesje slapen met kussen voor beide kindjes. Mijn zoon sliep inderdaad geregeld op zijn konijn maar buikslapers zijn ze eigenlijk altijd al geweest, als (te) jonge baby al...
Dank voor je heldere antwoord!!
Slapen zonder kussen vermindert rimpels, brandend maagzuur, nekpijn en rugklachten. Dat klinkt goed! Ware het niet dat het slechts geldt voor een klein groepje mensen. Het is namelijk niet voor iedereen een verstandige keuze om zonder hoofdkussen te slapen.

Zodra je in slaap valt ontspan je namelijk je nekspieren en laat je je hoofd hangen. De manier waarop je ligt bepaalt welk soort hoofdkussen die klus het beste op zich kan nemen.

Buik- en zijslapers kunnen vouwen en rimpels in het gezicht overhouden aan het slapen op een kussen. Daarnaast kun je geregeld last krijgen van een slapende arm, zeker als je die onder het kussen legt. Op zich is dat voor een enkele keer onschuldig, maar op de lange termijn kan het spieren en zenuwen aantasten.

Als zijslaper is er echter geen ontkomen aan. Zonder hoofdkussen slapen gaat haast niet en kan zelfs leiden tot artrose. Probeer het maar eens uit, dan begrijp je wel waarom; zonder kussen of op een te dun hoofdkussen bungelt je hoofd schuin naar beneden en trek je je nekwervels uit hun fatsoen. Bovendien komt er teveel druk te staan op de schouder waarop je ligt.

Als rugslaper is er een kleine kans dat je ’s nachts zonder kussen kunt. Het grote gevaar is dat je hoofd te ver naar achteren valt. Dat zorgt voor spanning in je schouders en nek, zeker als je armen richting je benen langs je lichaam liggen. Om te ontspannen kun je dan het beste je armen langs je hoofd leggen, al is dat wel even wennen. Toch zorgt een lekker hoofdkussen voor haast iedereen voor een betere ondersteuning

Wie kunnen er dan wel zonder een hoofdkussen?
Als buikslaper kan het slapen op een (te dik) hoofdkussen nare gevolgen hebben. Een kussen zorgt namelijk voor een kromming in de ruggengraat en daardoor pijn in de onderrug. Daarbij ligt je hoofd altijd gekanteld naar links of rechts om goed adem te kunnen halen en is dat weer een extra belasting voor je nek. Om dit te beperken kun je een dun hoofdkussen nemen, een kussen onder je heupen leggen, of eens proberen zonder kussen te slapen.
een jaar geleden