Wat werkt het beste tegen de emotionele/psychische klachten van PMS?

Dus niet buikpijn o.i.d. maar alles heel zwaar inzien, slecht humeur etc.. Antidepressiva is geen optie!

8 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
8 jaar geleden
Heb je begeleiding hierbij?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk als je de anticonceptiepil neemt, best hiermee stoppen.
Die steken vol met hormonen.
Niesje1973
8 jaar geleden
Hoe bedoel je begeleiding? En nee, slik geen pil.
Ritsuka
8 jaar geleden
Als je zware psychische klachten ondervind, dan kun je via je huisarts een doorverwijzing vragen naar iemand die je kan begeleiden.
Niesje1973
8 jaar geleden
Maar het is maar 2/3 dagen in de maand. daar kan een psych. o.i.d. ook niks mee lijkt me.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn ook specialisten op dit gebied:
http://www.careforwomen.nl/aandoeningen/vrouw/pms
Niesje1973
8 jaar geleden
Thx, die website had ik zelf nog niet gevonden!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat ook goed kan helpen tegen psychische klachten is een homeopathische behandeling, Nielsje1973. Zoek daarvoor naar een klassiek homeopaat is jou buurt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lotte18
Ik denk dat de vraagstelster meer gebaat is bij iets dat werkt.
Erna55
8 jaar geleden
Wat bijna altijd werkt :
Chocolade, chocoladekoekjes, chocolademelk ( met slagroom en minimarshmallows, ) ijs.
Verder: huisdieren knuffelen m.u.v. Vissen.
Een warme kruik op je buik.
Een of meerdere zielige films kijken.
In het uiterste geval: ibuprofen.

Antwoorden (3)

Dit klinkt misschien gek maar veel chocolade eten zou kunnen helpen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van veel chocolade eten stijgt je bloedsuikerspiegel, wat weer van negatieve invloed is op een depressie.
Erna55
8 jaar geleden
@Rabelais : de bedoeling is toch ook dat de depressie negatief beïnvloed wordt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55
Dat is maar net hoe je het bekijkt... als je wordt getest op bijvoorbeeld diabetes en uit de bloedtest blijkt dat je inderdaad diabetes hebt, wordt de uitslag positief genoemd...
Erna55
8 jaar geleden
@Rabelais, je hebt gelijk, maar ik kon het even niet laten....
Hoewel het hormonaal bepaald is en de pil in sommige gevallen (maar niet bij iedereen) klachten van PMS kan verhinderen, schijnt ook vitamine D (liefst uit zonlicht, anders uit een potje) , vitamine E en uiteraard beweging goed te helpen tegen deze 'maandelijkse depressie'.
Het is echter ook , zoals met veel stress-gerelateerde klachten - gedeeltelijk 'hoe je er in staat' . Aandacht schenken aan de klachten en er gemakkelijk aan toegeven, zal de klachten absoluut niet verminderen; integendeel.
Je zegt dat antidepressiva geen optie is, maar in sommige zeer ernstige gevallen van PMS is dat wel degelijk een overweging, zeker als het leven elke maand zo zwaar valt dat er bijna niet mee te leven is.

Eigenlijk is er een grote overeenkomst tussen een 'normale' en een dergelijke hormonale depressie (of bijvoorbeeld een seizoensdepressie) : lichte gevallen kun je nog 'bestrijden' door actief te blijven en jezelf te motiveren afleiding te zoeken, maar een zware (klinische) depressie los je echt zelf niet meer op. Dat geldt dus ook voor ernstige vormen van PMS.

Zijn je klachten echt dermate ernstig, probeer dan niet op eigen houtje door te modderen, maar neem zeker contact op met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vitamines zijn zeker belangrijk ,kan geen kwaad gebruik multi vitamine gebruiken ,HP bv St Janskruid ,en zelf meegemaakt probeer een EMRD therapie ,redelijke kans van slagen ,wordt meestal wel vergoed door zorgverzekeraar ,bronbestrijding met EMDR ,dingen vergeten

Sterkte met dat rot gevoel Arno