Verteerd je lichaam zichzelf als je te lang een lege maag hebt?

Ik heb ooit eens iemand horen zeggen dat je lichaam zich zelf als het ware gaat verteren als je een lege maag hebt. Ik ben benieuwd of hier engizins een kern van waarheid in zit, want soms verdwijnt het hongergevoel ook na een aantal uren. Waarschijnlijk komt het daarna weer terug maar dat heb ik nog nooit ervaren omdat ik op die momenten dan wat eet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.1K
Amadea
8 jaar geleden
Heb je nog nooit een foto gezien van het lichaam van een persoon met anorexia nervosa? Daarop is duidelijk te zien wat er gebeurt na lange tijd nauwelijks iets te eten.
Ritsuka
8 jaar geleden
Gaat niet na een paar uur, maar als je een paar dagen niet zou eten zeker wel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mensen in de derde wereld, die geen eten hebben, daar verdwijnt ook op een bepaald moment het hongergevoel

Antwoorden (3)

dit noemt men ook wel afvallen.
Als je minder eet dan dat je verteert, gaat je lichaam eerst vetweefsel en uiteindelijk ook spiercellen verteren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat je hebt gehoord klopt. Zoals bioloog Midas Dekkers het stelt: niet eten bestaat niet. Als mensen stoppen met eten verdwijnt het hongergevoel na een dag of drie omdat het lichaam zijn voedingsstoffen van binnenuit gaat halen. Dat begint bij misbare onderdelen: vet en spieren. Hersenen en zenuwen worden tot het laatst bewaard maar zo ver komt het bij hongerstakers zelden omdat ze voor dat moment meestal al aan infecties of vitaminegebrek zijn bezweken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden negeren ene belangrijk aspect: Het is volstrekt normaal om een 'lege maag' te hebben, of om langere tijd niet gegeten te hebben. Je lichaam is ook helemaal niet afhankelijk van de hoeveelheid voedsel in maag/darmen. Sterker nog, je lichaam heeft een hormonaal gereguleerd mechanisme om daar soepel mee om te gaan.
Als je laatste maaltijd volledig verteerd is, stopt de aanmaak van insuline. Je lichaam maakt dan oa glucagon, dat vet en suiker vrijmaakt uit lever en vetcellen. Glucagon zorgt er ook voor, dat er eiwit uit spiercellen zou worden gehaald, dus tegelijk maakt je lichaam groeihormoon, dat juist zorgt voor spiergroei. Netto effect: De eerste dagen na een maaltijd zul je dus eerst je glycogeen/suikerreserve opmaken, en tegelijk steeds meer interen op je vetvoorraad, zonder spieren af te breken. Spieren worden pas aangesproken zodra er sprake is van meerdere dagen tot een week niet eten.

Het is ook normaal dat het hongergevoel verdwijnt. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, STIJGT je bloedsuikerspiegel als je niet eet (je maakt namelijk steeds meer glucagon); en je krijgt geen honger door een acuut tekort aan voedingsstoffen. Een gezond persoon kan moeiteloos langer dan een week zonder eten, zonder acuut tekort. De vuistregel is, dat je honger krijgt van eten. Zien eten doet eten.
tinus1969