ik word getest op ; bezinking leuko diff en crp wat is dit ?

Ik had wel iets gelezen over je immuniteit ofzo.. maar of dit klopt weet ik niet ! Lees ook allemaal dingen over nare ziekten .. dit word gedaan omdat ik al 3jaar lang moe ben , was toen pfeiffer uitgekomen , ik ben zo bang !!!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
22.6K
Ritsuka
8 jaar geleden
Niet zomaar googlen, wacht gewoon af of vraag je arts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat ia waar , maar toch maak ik me best zorgen !
Ritsuka
8 jaar geleden
Vraag je huisarts waarom er precies die testen gedaan worden, wij weten je medische geschiedenis niet

Antwoorden (1)

De bezinking is een indirecte meting van de ernst van een ontsteking in het lichaam. Door de bezinkingssnelheid van rode bloedcellen in een smal rechtopstaand buisje te testen kan worden gezien of er tekenen zijn van infectie, ontsteking of orgaanschade.

Wanneer er een "leuko diff"= leukocytendifferentiatie is aangevraagd, dan worden alle soorten leukocyten apart geteld. Zo kan informatie worden verkregen over het type infectie, ontsteking of allergische reactie.
Leukocyten zijn witte bloedcellen. Deze zijn met name betrokken bij onze afweer. Tijdens een infectie, forse inspanning of zwangerschap kunnen leukocyten verhoogd zijn. Er zijn verschillende soorten leukocyten voor de verschillende typen infecties die moeten worden bestreden.

C-reactive protein (CRP) is een acute fase eiwit. Het wordt gemaakt in de lever en wordt een paar uur na ontsteking verspreid in de bloedbaan. Het niveau van CRP kan plotseling duizend maal verhogen in reactie op een ontsteking. CRP wordt dus vaak bepaald om te controleren op aanwijzingen voor een ontsteking.

Kortom: het lijken enge afkortingen, maar ze betekenen simpelweg dat wordt gecontroleerd of in jouw bloed aanwijzingen zijn voor het bestaan van een infectie of ontsteking.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omg !! Ik was zo bang ! Nu niet meer heeeeeel erg bedankt !!!
Ivana
8 jaar geleden
Fijn Amadea, dat je haar zo kalm hebt gerustgesteld.
PLUS
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus voor het heldere antwoord. Maar mocht je nou nog een keer zo in paniek raken omdat je dit soort afkortingen niet begrijpt (wat ook logisch is) vaag het dan gewoon aan degene die het lab onderzoek aanvraagt. Dan was je meteen gerustgesteld