Zijn angst, druk en frustratie aangeboren verschijnselen en behoren ze tot onze natuur, of zijn ze aangeleerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het zit in onze natuur om spanning en angst te voelen. Daarvan is niets aangeleerd. Denk maar aan de mens een aantal decenia terug. De angst die zij voelden was een signaal om allert te blijven. Immers toen was er meer bedreiging voor de mens vergeleken met nu. Een mens die dat niet voelde werd overgeleverd aan de bedreiging. Survivle of the fittest, die met een goed gevoel voor angst en spanning (in combinatie met goede vluchtwegen of vechtmethoden) overleven.
Te veel angst voelen is ook niet goed, dat zien we in Amerika, die lui laten zich zo bang maken, dat ze denken dat het goed is om met een pistool onder hun kussen te slapen. Cultureel valt er dus behoorlijk in te spelen op het gevoel van de mens.
Frustratie is volgens mij net zo’n aangeboren eigenschap. Ik herinner me dat mijn zoontje al na enkele maanden het gevoel van frustrattie uitte (toen hij achteruit kroop ipv vooruit, hetgeen zijn doel was, dat keer op keer mislukte). Zelfs frustratie kent zo zijn voordelen. Het zorgt er toch voor dat je geneigd bent om een doel te behalen, hoe vervelend je het soms ervaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me helemaal in jouw antwoord vinden. Ik had het voorbeeld van kleine kinderen ook al in een eerdere reactie aangehaald. +1 in ieder geval :)

Andere antwoorden (9)

Angst is spannig...
Druk is spanning...
Frustratie is afkeur...

Angst is spannign en aangeleerd... Druk is spanning, dat is er of is er niet... Frustratie is afkeur en komt op als je iets niet wil of als iets niet lukt wat je wel wil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet zeker dat deze verschijnselen zijn aangeleerd. Frustratie is een reactie op dingen die niet lukken in het leven of iets wat tegenzit. Daar kan dus nooit aangeboren zijn. Druk is ook iets wat zich ontwikkeld door het leven en datzelfde geldt voor angst. Alleen kan niet iedereen op dezelfde manier omgaan met deze verschijnselen. Sommigen halen hun neus voor alles op (vaak bluf), andere erkennen het en doen er iets mee en voor een andere groep wordt het soms te veel en betekend dit het einde.
Het is dus allemaal aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wanneer je kijkt naar een klein kind die op zeer jonge leeftijd al gefrustreerd kan raken omdat hij zijn speeltje niet kan pakken wat uit z'n box is gevallen, of angst heeft voor onweer... Hoe kan dit aangeleerd zijn? Ze hebben nog niet het bewustzijn om dingen te begrijpen en reageren instinctief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik snap heel goed wat je bedoelt en misschien heb je ook wel gelijk. Ik kan mijn antwoordt natuurlijk nooit hard maken, maar toch denk ik dat het kleine kind in dit geval, zich onbewust deze verschijnselen heeft aangeleerd. Hoe jonger kinderen zijn, hoe meer ze leren. Veel meer dan dat wij ons kunnen voorstellen.
Daarnaast, niet ieder kind raakt gefrustreerd als hij zijn speeltje niet kan pakken en ook is niet ieder kind bang voor onweer. Volgens mij een bewijs dat ze niet tot onze natuur horen of aangeboren zijn. Het is de ontwikkeling van ieder persoon die verantwoordelijk is voor deze verschijnselen.
Bijvoorbeeld angst kan aangeleerd zijn, maar het kan ook biologisch bepaald zijn.

"20% van de mensen hebben een gevoeliger zenuwsysteem dat extremer reageert op prikkels uit de omgeving. Dit wordt soms gezien als angst als karaktertrek: sommige mensen zijn van nature angstiger / voorzichtiger dan andere mensen. Verder zijn er aanwijzingen dat bij obsessieve-compulsieve stoornissen of paniekstoornisen genetische componenten een rol spelen "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je noemt drie zaken die m.i. niet in één rijtje thuishoren.
Angst is een emotie die diep ingebakken zit in de genen en gericht is op zelfbehoud. Daarzonder zouden we allemaal Kamikazepiloten zijn.
Druk is geen eigenschap en ik snap niet wat die in dit rijtje doet.
Frustratie is wel een emotie. De frustratietolerantie verschilt van mens tot mens en lijkt mij karakterbepaald.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap wel degelijk wat druk in dat rijtje doet; druk past niet in jouw rijtje van emoties maar Marita had het in haar vraag niet over emoties maar over dingen waar een mens zoal last van kan hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het inderdaad niet over emoties, dan had ik dit er specifiek bijgezet.
AWM
14 jaar geleden
Ok, dan heb ik het niet goed begrepen.
Als angst geen emotie is, wat is het dan wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Antwoordman: ze heeft het over drie dingen wwar men last van kan hebben.
Hoe dom kan je zijn als je het niet in een wiki kan opzoeken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik ging misschien met mijn laatste opmerking mijn boekje te buiten, maar ik vindt dat je niet echt constructief bezig bent Antwoordman; dit lijkt meer op drammen om je gelijk te krijgen.
AWM
14 jaar geleden
Hohoho, we gaan niet bijdehand doen hè? Je hebt het tegen één van de weinigen die bijna nooit sleurt en pleurt hier....
AWM
14 jaar geleden
Nou Feniks, ik ben nergens op uit, ook niet om mijn gelijk te krijgen, ik weet niet eens waar die ligt.
Maar als ik een vraag warrig vind, dan laat ik dat blijken uit mijn antwoord.
That's all.
Angst is volgens mij een natuurlijke reactie die ook bij dieren voorkomt die niet bekend staan om hun didactisch vermogen. Angst kan wel aangeleerd versterkt worden.
Druk en frustratie komen ook in de natuur voor, b.v. wanneer voedsel wel voorhanden is maar door concurrentie in onvoldoende mate bemachtigd kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant, ik bedacht namelijk zelf ook dat dieren vanuit hun instinct, angst en frustratie kunnen voelen en waarom dit voor mensen niet geldt. Dat het versterkt kan worden is een ding wat zeker is. Een klein kind, die voor het eerst onweer hoort en hierop angstig reageert kan dit nog niet aangeleerd hebben. Dus zou het een natuurlijke reactie moeten zijn, alsof hij instinctief aanvoelt dat er 'gevaar dreigt.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met je eens en had dit (onweer) in een eerdere reactie (door stoommiteit gewist) ook opgemerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wordt nu steeds stoomer; ik ga beter slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol, welterusten (als je dit nog leest)
Onze genen bepalen waarschijnlijk wel voor75 % ons karakter.
Het hebben van angst is nodig om te overleven, het is de rem op onze activiteiten, zonder deze rem zouden we snel verongelukken.
Overdreven angst is aangeboren of ontstaan door een trauma, maar ook gemakkelijk een trauma oplopen is waarschijnlijk erfelijk en een karakteronderdeel.
Druk en frustratie is zeker een onderdeel van het karakter, althans een overdreven vorm hiervan.
Zelfverzekerde mensen kunnen vaak totaal geen last hebben van angst en druk, omdat ze goed weten waar ze zelf mee bezig zijn.
Maar kunnen uitermate gevoelig zijn voor frustratie's, omdat ze door hun zelfverzekeerdheid zich niet kunnen voorstellen dat er ook iets fout kan gaan.
Het karakter maakt de mens of we het nou willen of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook mensen die denken dat angsten uit een vorig leven komen.. En dus niet aangeleerd zijn..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De angst van mensen wordt bepaald door o.a. het stofje serotonine in de hersenen. Dit stofje reguleert de angsten. De een heeft dit stofje genoeg of wordt er genoeg aangemaakt. De ander heeft van nature te weinig van dit stofje. Dat kan je onzeker maken en bang, paniekstoornissen (is een algemeen woord voor deze verschijnselen)

Wanneer je dit stofje te weinig hebt of meer gebruikt dan je lichaam aanmaakt... kun je die symptomen krijgen.

Het opraken van dit stofje komt meestal door stres, slecht slapen en DRUK. Het aanmaken van dit stofje kan door sporten, dat is de natuurlijke manier, maar duurt langer voor je je weer helemaal top voelt. Ook medicatie kan nodig zijn, wordt overigens door heeeeeeeeeeeeeeel veel mensen gebrukt en gaat sneller. Maar dat zou je je huisarts kunnen vragen hoe het werkt en of het voor jou van toepassing is. Er zijn veel soorten medicatie.

Bij mij werkt het geweldig (sporten & medicijnen). Je krijgt weer zin in mensen en energie om dingen te ondernemen. Een burn-out (kan ook door spychische problemen) zit zo op je nek... zonder dat je er erg in hebt.

Frustratie... moet je leren loslaten... geef jezelf rust door niet met dingen bezig te zijn die het niet waard zijn. Dat helpt namelijk niet om dat belangrijke stofje serotonine in stand te houden... maar breekt alleen maar af.

Hoop dat je er iets aan hebt... heb je vragen...? mail mij gerust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verbazingwekkend hoe vaak hier 'aangeleerd' geantwoord wordt. Het is ook een vage vraag vanwege verschillend te interpreteren begrippen. Maar het lijken mij toch logische reacties van een organisme op alles wat ervaren wordt. De een zal gevoeliger zijn dan de ander, en de omstandigheden kunnen het verschil maken, maar uiteindelijk gaat het altijd om fysiologische reacties.