Wat is precies bijgelovig eigenlijk?

een vriend zegt heel vaak " ja, maar ik ben bijgelovig" maar wat houd dat eigenlijk in

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (8)

vrijdag de dertiende brent ongeluk
als je met zout morst brengt dat geluk of ongeluk
je moet niet onder een ladder door lopen , dat brengt ongeluk
als je voor jezelf persee een glas cola moet driken om de wedstrijd te winnen

dit zijn allemaal zaken die met bijgeloof hebben te maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijgeloof is geloven dat bepaalde niet te beredeneren zaken geluk zouden kunnen brengen.
Het is lastig om te ontdekken of die zaken precies kloppen.
Als een sporter voor zijn wedstrijd die hij moet gaan spelen een rode onderbroek aandoet en die wedstrijd succesvol wint, zou hij kunnen gaan geloven dat dat komt omdat hij die rode onderbroek aanhad.
Vervolgens zal hij bij elke wedstrijd een rode onderbroek aantrekken. Mocht hij elke keer winnen dan beschouwt hij dat als een bewijs dat de rode onderbroek hem aan zijn overwinning helpt.
Mocht hij een zwarte onderbroek en trekken en toch winnen dan haalt dat zijn bijgelovige gevoel onderuit, maar als hij gevoelig voor zulk soort zaken zal hij er weer iets anders op verzinnen. Je kunt heel gevoelig voor zulk soort zaken en allerlei toevalligheden aan elkaar verbinden op deze manier en dat noemt men bijgeloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijgeloof is het irrationele geloof of de overtuiging dat er bovennatuurlijke krachten in het spel zijn die van invloed kunnen zijn op toekomstige ontwikkelingen, en dat bepaalde handelingen deze krachten kunnen neutraliseren, oproepen of bijsturen. Meestal heeft het betrekking op het verwerven van geluk en het afweren van ongeluk.

Toegevoegd na 1 uur:
Aanvulling van SuzyQ: ...en dat geloof is geen onderdeel van een georganiseerde religie.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanvulling: en dat geloof is geen onderdeel van een georganiseerde religie. Als je gelooft dat je god (of heiligen) invloed heeft op toekomstige ontwikkelingen, en dat je door bepaalde handelingen (bidden, kaarsje branden) een verzoek kunt doen aan die god (of heiligen), wordt dat niet gezien als bijgeloof maar als geloof.
rose
14 jaar geleden
Da is.
Het is een heel oud gezegde.
Als mensen Christen zijn, is er niets meer om bang voor te zijn, er zijn geen geesten, geen rare goden en zo, maar desondanks geloofden mensen dat bv zout strooien ongeluk bracht, enz. Ze verontschuldigden zich dan, wetend dat het niet bij Het Geloof hoorde, en zeiden ik ben bij-gelovig.

Suiker strooien brengt vreugde, een zwarte kat ongeluk, onder een ladder door ongeluk, afkloppen op ongeverfd hout als je een wens uitspreekt, en er zijn er nog meer.
Mensen die erg bijgelovig zijn, kunnen daar behoorlijk last van hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou het geloof in geesten en activiteit van gene zijde ook als bijgeloof kunnen aanmerken.

Echter als je daadwerkelijk de activiteit en aanwezigheid van geesten ervaart , dan is het geen bijgeloof meer ( voor jou) . Dan is de activiteit en aanwezigheid wel degelijk bewezen!

Echter dit maken mensen meestal alleen mee als een dierbare ander is overleden , die weer contact met je maakt van gene zijde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij bedoelt dat hij overal iets 'bij' gelooft.
Hij is dus heel gelovig.
hem hoeft alleen maar iets te gebeuren en hup, hij gelooft er weer iets bij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijgeloof is niets meer of minder dan het zoeken van een verklaring voor iets dat niet te verklaren is.

Bepaalde bijgeloven zijn bekend en worden door meerdere mensen "gebruikt". Zoals het feit dat een zwarte kat ongeluk brengt.
Maar vele mensen verzinnen ook hun eigen kleine bijgeloof. Zo heb ik een "geluksarmbandje" met daarop de namen van mijn kinderen. Als zij een sportwedstrijd moeten doen, of een muziekoptreden hebben, doe ik dat armbandje standaard om. Als ik het niet omdoe heb ik het kleine bijgeloof dat het dan "niet goed zal gaan".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijgeloof is iets heel anders dan je ware geloof. Het is een geloof dat naast je ware geloof staat.
Veel mensen beseffen niet dat ze een bijgeloof hebben. Sommige mensen weten niet eens waarom ze dat ene wel of niet doen. Bijvoorbeeld als iemand niest zeg je automatisch “gezondheid” of “proost”, of als je niet proost op de gezondheid van een ander...dat is allemaal bijgeloof. Niet veel mensen hebben een bijgeloof die ze zelf hebben besloten.Vaak gaat het vanzelf.