Nodig plassen.

Waarom moet ik soms wel 6x per nacht naar wc. Zoals vannacht dus. Ik drink af en toe kleine slokjes water maar daar kan het tog niet aan liggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (13)

Misschien ga je overdag te weinig???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet wat je leeftijd is, maar misschien heb je een vergrootte prostaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik/ heb dat zelf vaak ook. Doet het zeer tijdens het plassen, want bij mij was het een teken van blaasontsteking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het maar enkel wat druppels zijn en/of je ook een branderig gevoel hebt bij het plassen zou het kunnen dat je een blaasontsteking hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je daarbij ook een droge tong hebt en regelmatig drinkt zou ik gaan controleren of je evt. geen diabetes hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je waterhuishouding kan uit balans zijn en als 95 staat voor je leeftijd kan dat heel goed betekenen dat je problemen hebt met je hypofyse.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet je je blaas gaan trainen, door steeds als je moet zo lang mogelijk op te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit niet doen! Daar verpest je je blaas alleen maar mee.
Je moet je blaas zien als een ballon; als je een ballon heel groot opblaast (dus je blaas zoveel mogelijk vult) en dan leeg laat lopen, wordt ie slap.
Zo werkt het met je blaas ook. Dus als je een blaas wilt die er zo uit komt te zien als een slap, leeggelopen ballonnetje (waar de plas niet meer in kan blijven zitten, maar zo doorloopt je lichaam uit), moet je vooral je plas ophouden :-) Zou heel goed kunnen dat de vraagsteller dit vroeger deed, waardoor hij/zij het nu niet meer op kan houden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En je vergroot de kans op blaasontsteking (bactetien hebben langer de tijd om te vermenigvuldigen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel dit meer, als je blaas te klein is ( dus 6keer per nacht naar de wc) het is ook niet een kwestie van wachten totdat je krampen krijgt, maar meer van dat je niet bij het eerste beetje dat je voelt opkomen naar de wc gaat
Misschien blaasonsteking of voorvertoningen van diabetes (heb je andere kenmerken van een te hoge bloedglucose?).

Wat het ook is: Drink genoeg, ook al moet je veel naar het toilet. Anders droog je uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is bij deze vraag iemand vrolijk bezig geweest met minduimpjes uitdelen, bij gewoon correcte antwoorden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja idd... raar
Bij mij bleek het meer dan een ontsteking te zijn.
Laat het alsjeblieft zo snel mogelijk grondig uitzoeken.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het begon op dezelfde manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een blaasontsteking zou je dit verschijnsel overdag ook hebben. Ik vermoed dat je veel te weinig drinkt, waardoor je urine te geconcentreerd wordt. Dat geeft een branderig gevoel in je blaas waardoor je aandrang krijgt om te plassen. Drink één of meerdere glazen water in plaats van kleine slokjes. De kans is groot dat je daardoor 's nachts minder vaak of misschien wel helemaal niet hoeft te plassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kunnen zo veel redenen voor zijn ,dat er eigenlijk weinig zinnigs over is te zeggen.

Gaat het om een lange periode of is het iets van de laatste tijd ?

's Nachts steeds er uit moeten om te plassen kan op en prikkelbare blaas of ontsteking van de unrinewegen wijzen, maar ook op een (sluimerende) aandoening van de nieren of een voorbode van diabetes insipidus (tekort aan vasopressine-en dan is ELK slokje water een klein plasje!). Het kan ook iets zijn dat je je gewoon hebt aangeleerd.

Maar hoe dan ook, ernstig of niet ernstig, zés keer per nacht is écht niet normaal. Daar moet je zeker zo snel mogelijk mee naar de huisarts.

Belangrijk is of je overdag ook veel plast, of je goed kunt uitplassen en of je ook verdere klachten hebt. Aan de hand daarvan zal de huisarts je zeker verder kunnen helpen of doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dit iets van de laatste tijd is: naar de huisarts.
Naast al genoemde suggesties kan het ook zijn dat je voeten/onderbenen overdag wat opzetten, en dat dat vocht 's nachts weer afgevoerd wordt. Maar dan zou je voor je naar bed gaat moeten zien dat je voeten opgezet zijn - en ook dan zou ik even met de huisarts overleggen hoe dat komt en wat je eraan kunt doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan niet aan het drinken liggen. Misschien moet je er niet aan denken dat je naar de wc moet gaan? En anders kan je natuurlijk een afspraak maken met je huisarts. Wat de eventuele oorzaak kan zijn.