het is wel belangrijk om hier onderscheid te maken tussen: een depressief gevoel hebben/neerslachtig zijn en een depressie hebben(gediagnostiseerd volgens DSM-IV). Deze laatste is wel degelijk een officieele ziekte en niet alleen een gemoedstoestand.

Hoe Placebo precies werkt is mij niet duidelijk. Wel weet ik dat (oa bij depressieve klachten). na het slikken van placebo een daadwerkelijk meetbaar(in het bloed) resultaat behaald wordt. Ook met pijnstilling schijnt het zo te zijn dat er (voornamelijk)meer endorfine meetbaar is in het bloed.

Toegevoegd na 7 minuten:
zelfs met ziektes als kanker wordt nu geexpirimenteerd met placebo. Zie onderstaande website!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat een depressie een geestestoestand is... en het placebo effect is ook een effect op de geest... hoop geneest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij komt dat omdat veel mensen zonder echter depressie wel behandeld worden met antidepressiva.
Antidepressiva hebben alleen goed effect bij mensen met een echte depressie. Placebo's hebben waarschijnlijk meer effect bij mensen zonder echte depressie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de depressieve persoon dan aandacht krijgt en dat is het belangrijkste. Of een pilletje wel of niet werkt is van ondergeschikt belang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat depressiviteit geen 'ziekte' is maar een gemoedstoestand door omstandigheden.
Het zelfgenezend vermogen van de hersenen is erg groot. Het 'geloven' in genezing is al genezing. Soms hebben mensen een middeltje nodig om in te geloven en dat is het placebo effect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vraag me af of dat zo is.depressie hoeft niet altijd geestelijk te zijn.ik geloof zelfs dat wanneer je van een echte flinke depressie gaat spreken,depressie lichamelijk is of is gaan worden.je hersenen zijn uit balance en maken bepaalde stoffen waardoor je gelukkig voelt,niet meer aan..dat is best ernstig.de zin in alles verdwijnt,en je bent niet meer in staat om goed voor jezelf te zorgen.waardoor je in een cirkel blijft..er zijn juiste medicijnen die echt helpen je die stoffen aan te maken zodat je weer zin hebt om goed voor jezelf te zorgen en alles weer op gang brengt.een placebo kan dat nooit doen.