Nee normale huid eczeem zeker niet.
de z.g.n. zwemmerseczeem WEL maar (Medisch: tinea pedis) dat is geen eczeem, maar een schimmelinfectie van (meestal) een of beide voeten. Het wordt ook wel aangeduid met de meer kloppende benaming "voetschimmel".
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eczeem is niet besmettelijk
niet door zoenen
niet door geslachtsgemeenschap

om zwemmerseczeem te voorkomen draag ik altijd slippers in het zwembad.
dat is namelijk wel besmettelijk.
en ook heel goed te behandelen overigens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Exceem is alleen besmettelijk als het door micro-organismen veroorzaakt wordt, zoals de schimmelinfectie
aan de voeten die zwemmersexceem genoemd wordt.
Alle andere vormen van exceen (zoals constitutioneel exceem) zij dat nooit, zolang er dus geen micro-organisme aan ten grondslag ligt.
Daar hoef je dus niet bang voor te zijn.
Denk er wel om dat niet alles wat er als exceem uitziet dat ook is.
Diverse huidreacties kunnen ook door mijten,luizen, vlooien etc .veroorzaakt worden.
Dat is dan dus geen exceem en met deze veroorzakende
organismen kun je wel besmet raken.
Het er soms heftig uitziende zonneexceem is echter volkomen ONbesmettelijk.
Ook allergische huidreacties zijn niet besmettelijk.