Welke gezondheidsschade kan ontstaan als je altijd met de hand afwast, niet naspoelt en niet afdroogt?

Er zullen dan waarschijnlijk resten van zeep en toevoegingen op je servies en kookgerei blijven zitten. En een deel daarvan kun je later binnen krijgen als je weer kookt, eet en drinkt daarmee. En als dit je vaste gewoonte is zal dat dus dagelijks en heel lang gebeuren.
Ik heb wel horen zeggen dat dit schadelijk is. Maar wat is daar nu feitelijk over bekend en bewezen?

8 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hoort regelmatig dingen 'zeggen' door mensen die hun mening niet met bewijzen kunnen staven. Het is hun taak dat te doen en voor die tijd is er geen enkele reden om hen serieus te nemen of je zorgen te maken. Mij lijkt de bewering onzin en je kunt lang zoeken naar informatie die de bewering ondersteunt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik neem aan dat je op het internet gezocht hebt en niets kunnen vinden.
Daar laat ik het bij, trek je eigen conclusie maar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is één van die dingen waarbij het op zich (dus alleen dit) niet schadelijk is. Echter het is weer een paar druppels in die emmer en als die overloopt.. The feather of the peacock doesn't weigh that much but if you put one feather more than which a cart can carry, the cart will derail.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik neem het mogelijke risico echt niet.
Feit is dat de mens eigenlijk al veel te veel onnatuurlijke producten gebruikt, deze wil ik zoveel mogelijk negeren.
Ik beweer niet met zekerheid dat je hier iets van zult krijgen, maar het zijn wel chemische producten, bedoeld om te reinigen, niet voor consumptie (hoe gering de hoeveelheid ook zal zijn).
Erna55
8 jaar geleden
Of iets wel of niet schadelijk is, is juist afhankelijk van " hoe gering de hoeveelheid is " .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verschilt natuurlijk ook per zeepsoort. De een is schadelijker voor je dan de ander.

Antwoorden (1)

Dit staat in Feiten en Fabels over schoonmaken en op http://www.isditproductveilig.nl/was-en-reinigingsmiddelen/pages/view.php?page_id=10#3 staat hetzelfde:
- De vaat moet na het afwassen worden afgespoeld.
Niet waar. Er blijft zo weinig afwasmiddel achter op de vaat dat dit geen enkel effect heeft op de gezondheid.
Wanneer je de vaat aan de lucht laat drogen dan kan het in veel omringende landen in Europa wenselijk zijn om de sopresten van de vaat af te spoelen. Dit wordt gedaan omdat de vaat anders met vlekken opdroogt. Niet om gezondheidsredenen.

Er is zelfs nog een reden om geen theedoek te gebruiken voor het afdrogen: reeds gebruikte theedoeken zitten vol bacteriën, die dan weer worden uitgesmeerd over de schone vaat.

In handafwasmiddelen zitten wel conserveringsmiddelen en parfums die vaak in verband gebracht worden met (contact)allergieën. Dus als je merkt dat iemand in jouw gezin last krijgt van allergische verschijnselen en jullie gaan na wat de oorzaak ervan kan zijn, dan moet je er rekening mee houden dat het afwasmiddel de trigger kan zijn.

De stoffen die afwasmiddel zitten zijn onder andere anionogene oppervlakteactieve stoffen, niet-ionogene oppervlakteactieve stoffen en amfotere oppervlakte-actieve stoffen. Maar die maken niet dat je voor je gezondheid hoeft te vrezen. Wat je binnenkrijgt door zeepresten op je vaat is minimaal. Daarnaast zijn de stoffen in afwasmiddelen tegenwoordig afbreekbaar, en dat geldt zowel voor het milieu als voor het menselijk lichaam. Er is dus geen kans dat die stoffen zich opstapelen in je lichaam en alsnog schadelijk zijn.
Amadea