wat is de beste dosering voor melatonine en helpt het alleen om beter in te slapen?

ik slaap al een jaar slecht en heb vooral moeite met doorslapen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik melatoninetabletjes om te slapen. Dit zijn tabletjes met 0,1mg. melatonine. Volgens het opschrift mag je 1 tabletje, maar ik neem er rustig een stuk of 6 voor ik ga slapen en slaap er goed op. Doorslapen lukt me er echter niet mee. Meestal word ik rond een uur of 4 een keer wakker, om naar het toilet te gaan en slaap dan toch weer door.

Het beste antwoord

De Melatonine die je bij de drogist koopt is laag gedoseerd. Meestal 0,1 mg per tabletje. Bij ernstige slaapproblemen kan je huisarts tabletjes van 1, 2 of 5 mg. voorschrijven. Ze zijn n.l. alleen op recept te verkrijgen. De dosering kan gaan tot 10 mg. voor een volwassene. Ik slik nu 5 mg. , en dat gaat redelijk goed ; ik slaap nu een aantal uren aaneengesloten. Heb ook het idee dat het een gunstig effect heeft op het doorslapen. Deze tabletjes worden niet vergoedt door de zorgverzekeraar. Ik betaalde laatst voor 14 tabletjes van 5 mg. 28 euro. Daarna voor 180 tabletjes van 2 mg. een kleine 20 euro. Dat heeft met afleveringskosten te maken- hoe meer je tegelijk besteld- hoe minder je betaald.
Het lijkt me de moeite waard om Melatonine te proberen; het is een lichaamseigen stof die niet verslavend werkt. De dag erna voel je je ook niet duf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Melatonine helpt helaas alleen bij in slaap vallen, niet bij het doorslapen. Als doorslapen bij jou het probleem is, ga je er niet veel aan hebben.
Mijn zoon gebruikt tabletjes van 2 mg. (op een gewicht van ongeveer 60 kg) en die zijn alleen op doktersrecept verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor dosering van medicatie moet je echt bij een arts zijn.
Maar als je een chronisch slaap probleem hebt, zou je je huisarts eens kunnen vragen om je door te verwijzen naar ziekenhuis Ede, daar is een afdeling helemaal gespecialiseerd in slaapproblematiek.
succes!
14 jaar geleden
je lichaam maakt het zelf aan.misschien leuk om te weten,dat als je slaapt in een kamer waar totaal geen licht in komt en helemaal donker is,de productie van melatonine wordt aangemoedigt.zorg dat je dan overdag minstens half uurtje zonlicht in de buitenlucht krijgt.