Wat bepaalt waar we over dromen, en hoe we dit ervaren?

Iedereen heeft wel eens een ontzettend vage droom, je zit bijvoorbeeld in een reusachtige klomp in je eentje te dobberen in de oceaan (om maar even een belachelijke droom te noemen) Wat ik me dus afvraag is, wat zorgt ervoor wat we gaan dromen? En hoe verwerken we zo'n soort droom?

Toegevoegd na 43 seconden:
Daarmee bedoel ik dus, wat we zien in onze droom ;)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Heel veel deeltjes in je hersenen doen daaraan mee.

Hersencellen in de hersenstam (boven in de nek, onderaan in achterhoofd)beginnen te vuren; dan begint de zg. REMslaap.
Er zijn speciale cellen die dit doen; deze werken met stoffen die elektrische signaaltjes doorgeven. Dat zorgt ervoor dat we geen informatie uit de buitenwereld verwerken, maar informatie die onze eigen hersenen maken.

Het is een heel ingewikkeld proces, maar men nog lang niet alles van af weet.

Omdat je werkgeheugen in dromen minder actief is, werken de hersenen overdag anders dan tijdens dromen.

Overdag verwerken de hersenen informatie op een actieve manier: we denken dan logisch, lineair en doelgericht. Tijdens dromen werken de hersenen echter op een compleet andere manier, waardoor we in dromen informatie op een onlogische, brede en associatieve manier verwerken. In onze dromen is voor logica geen plaats. Daardoor komen ook zoveel vreemde dingen voor: je vader kan tijdens een gesprek in je buurman veranderen of er zitten bizarre monsters achter je aan of je dobbert in een klomp op zee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een droom uit te leggen is heel moeilijk, je zou 'm dan haast moeten 'vertalen' omdat elk onderwerp in je droom iets anders kan betekenen. Er zijn specialisten die daar heel goed in zijn (zegt men). De inhoud van je droom wordt vaak bepaald door indrukken die je in periode voorafgaand hebt beleefd. Dat kan van alles zijn, van een traumatische gebeurtenis tot iets heel gewoons zoals een kaartje van een bekende. Er zijn ook sites die pretenderen je droom te kunnen uitleggen.

Onderstaande link is er één van en - uiteraard - tegen betaling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bepaal jij, oftewel jouw hersens, dus jijzelf.
De menselijke fantasie is schier onbeperkt, en je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het wel bedenken.
In wakende toestand laten we ons daarbij nog wel eens beperken door conventies, maar in onze slaap hebben we daar totaal geen last van, en komen de meest idiote ideeën in je op, kun je zeer vrij associëren en verbanden leggen die helemaal nergens op lijken te trekken.

Daarom hebben mensen ook altijd de neiging in dromen verborgen boodschappen te zien, maar die zijn net zo (min) aanwezig als figuren in koffiedik of wolken, en mystieke spreuken in telefoonboeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een droom is een film van je eigen gedachten. Je bent de hele dag door aan allerlei zaken aan het denken en dat gaat 's nachts gewoon door. Alleen is de vorm van dit gedachteproces 's nachts anders dan overdag. In diepe slaap heb je bijvoorbeeld alleen erg simpele mentaties die niet zo vaak voorkomen en in één bepaald stadium, de REM slaap worden de gedachtes door je eigen hersenen voor je ogen geprojecteerd. REM komt van rapid eye movements (onze ogen schieten namelijk heen en weer tijdens REM slaap), en tijdens deze REM episodes is ons brein een hyperactieve film projector.