De longarts wil dat ik drie keer per dag inhaleer maar ik voel mij goed kom geen adem te kort moet ik het toch doen wie heeft er ervaring

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (8)

Mijn ervaring is dat het heel goed is om naar de arts te luisteren én dat het goed is om je bezwaar aan hem/haar kenbaar te maken.

Het kan heel goed zijn dat het inhaleren preventief werkt en erger voorkomt.

Ik kan me ook voorstellen dat je vraag voorkomt uit zorg. Bijvoorbeeld of het dan niet kan kwaad tot erger gaat. Of dat je er afhankelijk van wordt. Mijn vader had precies hetzelfde en ging ook vaak tegen de artsen in. Dus als gezond iemand kan ik wel erg makkelijk zeggen dat je beter naar de arts moet luisteren, maar het is jouw lichaam.

Maar het kan zeker geen kwaam om de arts door te vragen waarom hij dit adviseert.

Toegevoegd na 1 minuut:
(kwaam = kwaad)

Toegevoegd na 15 minuten:
Wellicht kan je op het Longforum met lotgenoten discussieren over dit onderwerp.

Toegevoegd na 16 minuten:
(NB. Op het longforum kan je ook een medische vraag stellen aan een arts).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idem! +1
Ik weet niet waarom jij moet inhaleren.. maar ik moet dat vanwege hoge gevoeligheid /allergie voor honden, katten, fijnstof.. Als ik er geen last van heb en weer vrij kan ademen, ben ik wel s gestopt voor een tijdje.. maar dan kwamen de ademhalingsproblemen weer terug.. Ik moet dus blijven innhaleren om ontsteking in de luchtwegen te voorkomen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kreeg van de longarts een inhalator terwijl hij nog steeds niet wist (na een half jaar) wat ik nu precies had.
Ik moest het maar eens proberen terwijl ik niet benauwd was of zo maar vaak een longontsteking had.
Van dat medicijn werd ik misselijk en ik ben er mee gestopt. Toen ik dit tegen de longarts zei, gaf hij me nog gelijk ook.
Ik kreeg zelfs geen ander middel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ervaring is,dat de longarts de nodige ervaring heeft en hij/zij zal dat niet tegen je gezegd hebben,als het niet noodzakelijk is.Mocht je toch blijven rwijfelen,vraag dan een second opinion aan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij seretide hebt gekregen dat is het dan om benauwdheid te voorkomen .
Lees eerst goed de bijstuiter daar staat precies op waarom jij dit middel moet gebruiken .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je geeft niet aan waarvoor je moet inhaleren maar het kan zijn dat je een pufje moet nemen om de ontstekingen in de longen tegen te gaan en dat medicijn heeft dus niets met adem tekort te maken

zelf puf ik voor adem tekort en neem 2 x op een dag een pufje en ook het medicijn voor de onstekingen in de longen

eerst dacht ik ook dat het het goed ging dus nam niets meer in maar na verloop van tijd ging het steeds slechter dus nu neem ik het gewoon in en voel me er goed bij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk gaat het om inhalatiecortico's? Fixotide o.d.? Dat ziijn n.l. middelen die kunnen voorkomen dat je een heftige astma aanval krijgt.
Astma is een ontstekingsreactie van je luchtwegen, waarop deze reageren door samen te trekken en te verkrampen... Inhalatiecortico's werken plaatselijk om deze ontstekingen tegen te gaan...ze werken dus preventief...

Lange termijn onderzoek naar gebruik van deze middelen (vanaf de kindertijd) heeft aangetoond dat langdurig gebruik van deze middelen een gunstig effect heeft op de longfuncties op latere leeftijd...
De kans op het ontwikkelen van COPD of longemfyseem, dat voor mensen met astma anders vrij groot is, zou dan kleiner zijn.

Deze middelen zijn dus wel zinvol, vooral als je toch af en toe een astma aanval hebt... Dagelijks ventolin of een andere luchtwegverwijder is niet nodig... die kun je bewaren voor als het nodig is....
Ik neem aan dat je toch echt wel astma hebt, aangezien je bij een longarts onder behandeling bent... wees niet te bang voor medicijnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het heel erg goed is om naar je eigen lijf te luisteren. Omdat je onder behandeling bent van een longarts zou ik dit met hem bespreken en vragen naar de reden waarom je 3 x per dag moet inhaleren als jij je goed voelt zonder of met minder.
ALgemene richtlijnen vind ik altijd lastig van artsen. De gemiddelde mens reageert zo, dat is wetenschappelijk bewezen, dus doen we het zo.
Ik geloof in het zelfhelend vermogen van mensen en dat je lijf zelf heel goed weet wat het nodig heeft.
Wel bespreken en niet op eigen houtje dingen beslissen maar wel zeer kritsch zijn. Artsen zijn niet alwetend en soms reageren mensen anders dan de gemiddelde mens.
Succes met je gesprek en hou die positieviteit er in. Geloof ook dat je beter kunt worden ook al is iets chronisch. Er zijn gelukkig ook dergelijke wonderen die bewezen zijn dat het kan..