Bevat het water dat bij een allergische aanval uit je neus stroomt, ziektekiemen?

Een onfris verhaaltje:
Momenteel kan ik, ondanks gebruik van pillen en neusspray, wel een zakdoek onder mijn neus binden. Het blijft lopen. Het kleurloze vocht wat uit mijn neus komt lijkt niet echt op snot, het is waterachtig. Als ik nies, gaat het zo heftig dat ik x keer per dag mijn brillenglazen moet poetsen en dat ik dwars door papieren zakdoekjes heen ga. Bevat dit allergische snot ook ziektekiemen of kan ik rustig het hele huis onder sproeien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van harte beterschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke pillen gebruik je? In mijn ervaring kan het helpen om na een paar jaar over te stappen op een middel met een andere werkzame stof, om gewenning tegen te gaan. Beterschap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu: cetrizine, vroeger: loratonine. Ik zal eens kijken of terugswitchen beter resultaat geeft, want het doet inderdaad weinig meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt erop dat je gewoon een flinke verkoudheid te pakken hebt.
Neem eens een gewoon een kop thee met honing en een verse citroen erin.
Ik was daar ook gevoelig voor ,en drink dit nu al een jaar lang.
En ik mag het afkloppen,geen last meer van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terugswitchen kan inderdaad werken, ik ben zelf ook van loratadine naar cetirizine gegaan toen de eerste niet meer werkte, en inmiddels met goed resultaat weer teruggeswitcht.

Het beste antwoord

Ja, het vocht bevat zeker ziektekiemen. Daar hoef je niet eens verkouden voor te zijn, want die ziektekiemen komen de neus in en blijven in het neusslijmvlies hangen. De bescherming in de neus is in eerste instantie "tegen houden". Zo lang de ziektekiemen niet door het slijmvlies komen raak je niet verkouden en de kiemen worden met het vocht afgevoerd uit de neus, of naar de maag.

Dus bij een allergie zitten daar welliswaar veel minder ziektekiemen in dan bij een verkoudheid, maar het vocht is niet steriel.

Ik denk zelf dat bij een allergie het proesten wel een veel minder risico voor de omgeving heeft dan als je dat doet als je zwaar verkouden bent.

Toegevoegd na 10 minuten:
Bij een verkoudheid komen er 100.000 kleine druppeltjes met bateriën vrij in de desbetreffende ruimte. Wanneer dat een openbare gelegenheid is zoals een bus, kan dat leiden tot een verkoudheid bij tot wel 150 medepassagiers. Dat gebeurd in zo’n 5 minuten waarin de druppeltjes in de lucht zweven of op bijvoorbeeld handvaten terecht komen.

In jouw geval ben je misschien niet verkouden, dus zullen de virusdeeltjes die mogelijk in het slijm vast zitten zichzelf niet kunnen vermenigvuldigen. Ze komen wel mee, maar minder dan met een verkoudheid. Bacteriën kunnen zich wel delen in de slijmlaag en komen ook mee.

Kortom, enige hygiëne (voor zover mogelijk) is dus altijd gewenst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, mooie foto, die taferelen zijn hier inderdaad niet onbekend!

Andere antwoorden (2)

Snot bestaat uit slijm, stofdeeltjes, celresten,bacterien en witte bloedlichaampjes die de longen kwijt willen. Normaal is snot kleurloos. Als een ziekteverwekker zich in de neus van een mens nestelt, dan reageert het lichaam hierop met afweer. Er worden dan stofjes aangemaakt die de ziekteverwekker proberen te laten verdwijnen. Deze hebben een groene kleur. Indirect veroorzaakten witte bloedcellen die kleur, hun taak is namelijk ziekteverwekkers te lijf te gaan.
Wat er nu bij jou uit je neus komt is dus niet snot mét ziekteverwekkers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bevat dan misschien geen bacteriën, maar wel stofdeeltjes, zout en vuil uit de lucht(o.a. het spulletje waar jij allergisch voorr bent...)

Het is dus niet alleen maar water, en ik denk dat de boel behoorlijk plakkerig zou worden bij jou, als je alles zou ondersnotteren... en eenmaal opgedroogd zouden de allergenen opnieuw niesbuien en loopneuzen veroorzaken... dus...