Waarom stopt een bloeding als je er tabak in stopt? Hoe werkt dat?

Laatst een snijwond bij een kind. vader 'opent' een sigaret, drukt tabak in de wond, en het bloeden stopt. Dit schijnt gemeengoed te zijn in Turkije en Griekenland en noord-Afrikaanse landen. Hoe werkt dat? Waarom stopt tabak de bloeding? En hoe zit het met het infectiegevaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Een van de grote nadelen van roken is dat er vaatvernauwing optreed. Dat nadeel lijkt mij hier een groot voordeel te worden. als je een wond hebt en je krijgt het voor elkaar om een lokale vaatvernauwing te creeeren door de tabak in de wond te drukken dan drukt het lichaam als het ware de eigen wond dicht. zie het maar als een soort dichtgenknepen tuindslang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat tabak veel bloed in zich opneemt. Het infectiegevaar lijkt me niet geheel afwezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken dat van een Armeense man die ook bij ons werkt.
Als hij zich gesneden heeft en hij bloed,dan doet hij er altijd een beetje shag op.
Waarschijnlijk zit er in shag iets van zout,of een bepaalde stof zodat de wond dicht trekt.
Als je zout op een kleine wond doet dan trekt deze ook iets dicht waardoor het bloeden minder wordt of stopt.
Het bijt echter wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als tabak zich met bloed vermengd dan wordt de tabak bijna een vaste massa waardoor het bloeden stopt .
Als ik een snijwond heb dan doe ik het met een koffie zo uit het pak een beetje koffie op de wond en een pleister er op en het bloeden stopt .
Koffie en tabak sluiten de wond af en het bloeden stopt .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van die koffie ,hoorde ik ook van onze werknemer+1