Mag patient op laatste moment operatie weigeren wanneer een dag voor operatie is ? (niet-levensbedreigde operatie)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/arts-patient-weigeren.49841 hier zal je veel aan hebben

Het beste antwoord

Ja dat mag,je moet dan wel een formulier ondertekenen dat je op eigen risico ervan afziet en ontslag uit het ziekenhuis neemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt af van bepaalde ingreep bijv. cochleair implantaat die niet noodzaak voor leven vormt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ook n antwoord op de vraag! Een arts zal altijd proberen je van t idee af te brengen maar het is in NL zo dat de patient altijd beslist of hij of zij moet n gevaar voor zichzelf en de samenleving zijn dan gelden er andere regels!

Andere antwoorden (4)

Volgens mij mag dat.
Iemand kan zich op het laatste moment bedenken.
En dan besluiten toch maar af te zien van de behandeling.
Lijkt me een goed recht.

Het is wel logisch dat als een afspraak gemaakt is,
dat de patient dan aansprakelijk is voor de al gemaakte kosten, zoals reservering operatieruimte e.d.
Hoe en of hij/zij dat regelt met de verzekering is dan natuurlijk ook eigen verantwoording.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in strijd met patientwet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat geen patiëntwet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee. je hebt niet gehoord dat patientwet sinds kort is ingevoerd kijk eens: http://www.dokter.nl/index.php/Wetten-en-regels/zeven-rechten-plan.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar wat is er volgens jou dan in strijd met die patientenwet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee er bestaat geen wet die patiëntwet of patiëntenwet heet, je doelt op de WGBO (Wet Geneeskundige BehandelOvereenkomst), deze bepalingen zijn vastgelegd in boek 7, titel 7, afdeling 5 van het Burgerlijk Wetboek. Dan nog zie ik niet wat in strijd zou zijn met die wetsartikelen volgens jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.rpv-dekempen.nl/patienten%20niet%20op%20de%20hoogte.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed, de WGBO dus, wat is er volgens jou in strijd met de WGBO aan het gegeven antwoord?
Ja, dat mag.

Ik heb het een keer een half uur voor een operatie gedaan. Was al in het ziekenhuis en er 'klaar' voor, kreeg toen mijn bedenkingen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook reactie die boven die van mij staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al mag het niet, als ik daar een goede reden voor zou hebben zou ik het gewoon doen. Niet als ik een verjaardag mis ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van wie zou dat niet mogen? Je bent baas over je eigen lichaam!