Hoe kan ik rustiger slapen?

Ik lig vaak zinloos te draaien....dromen zijn altijd zo onrustig...vaak aan't eind van de nacht, en soms als ik slaap probeer te komen.
Ik val wel vaak gelijk in slaap.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zoals eerder gezegd is het inderdaad erg belangrijk om rustig naar bed te gaan. Wanneer dit echter ook niet helpt, kan het goed zijn dat je overdag misschien wel spanningen hebt en/of gestressed bent. Vraag je eens bij jezelf af of je op school, werk of in je privé leven wel gelukkig bent. Heb je vaak spanningen en stress? Voel je je erg gejaagd; ben je voortdurend op de klok aan het kijken en druk bezig met verschillende dingen? Voel je je misschien onder druk staan om deadlines te halen? Ben je misschien voortdurend bang om vanalles te vergeten? Ben je misschien heel perfectionistisch? Wanneer je dit niet zeker weet, kun je er door de dag heen eens op letten. Vraag je regelmatig af of je spieren wel ontspannen zijn. Trek je je schouders niet onbewust op, zit je niet voortdurend met je benen te wiebelen, voel je misschien hartkloppingen van onrustigheid of spanning? Op welke manier werk of leer je; kun je dit rustig en geconcentreerd doen? Als je door de dag heen duizenden gedachten gejaagd door je hoofd voelt gaan en daar ook lichamelijk op reageert, zal dit niet "zomaar" afnemen als je wilt gaan slapen. Alles blijft maar doorjagen in je hoofd -ook in je slaap- waardoor je ontzettend onrustig slaapt. Neem tussen de dag door eens een paar momenten waarin je gewoon eens aan helemaal niets denkt, of hooguit alleen aan hetgene waar je mee bezig bent. Neem de tijd om te mediteren; dat hoeft maar 10 minuten per dag te zijn en kan ook goed op bijvoorbeeld een uurtje voordat je naar bed gaat.

In ieder geval geen alkohol en soft drugs

Zorg dat je de avond rustig afbouwt en met een rustig gevoel naar bed gaat. Eeen uur voor het slapen beginnen met ontspannen, geen tv of computer meer, niet meer piekeren. Een warme douche of bad nemen, een boek lezen, wat yoga of iets anders waar je van ontspant. Drink wat warme melk met anijs en kruip lekker onder de wol. Wanneer je ontspannen naar bed gaat is je nachtrust ook ontspannender. Ligt het puur aan je dromen zelf, zoek dan eens op deze site naar 'lucide dromen' . Zo leer je zelf je dromen te sturen en kun je je dromen wat minder druk maken.

Het is vooral belangrijk dat je, zoals hierboven reeds gezegd wordt, rustig naar bed gaat. Als ik je advies mag geven raad ik je aan om alles wat zich voor die dag in je hoofd afspeelt te ordenen, zodat je er niet meer over hoeft te piekeren. Loop de dag dus nog eens door in je hoofd, laat je gedachten even een paar minuutjes gaan. Dat kan gaan over wat je die dag gedaan hebt, maar ook over een herinnering van een week of zelfs veel eerder geleden. Zorg er dus voor dat je hoofd tot rust komt en dat je niet meer loopt te piekeren. Het overdenken en ordenen van je gedachten kun je in feite gewoon in bed doen. Het zal je hoofd rust geven. Verder zijn bovengenoemde tips erg nuttig (een warme douche nemen kan namelijk ook heel ontspannend zijn voor de geest). Veel succes in elk geval. Hopelijk zul je spoedig rustiger slapen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100