Verwarming in huis is geen basisbehoefte. Ooit overleefden we nog zonder huizen en verwarming, hoewel we door evolutie niet meer zo geschikt zijn voor die situatie. Er zijn mensen die leven zonder verwarming, maar die optimaliseren het gebruik van de zon.
Naar wetgeving toe: zonder verwarming en zonder specifiek ontwerp tot zonne-energie-woning zal de woning gegarandeerd onbewoonbaar verklaard worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Brecht Ooit overleefden we ook zonder telefoon/water uit de kraan/vervoer anders dan lopen...
Dat is geen argument, dat is vooruitgang. Is tv een levensbehoefte? Ja volgens de Overheid [Sociale Dienst ] wel, reden: anders komen mensen die werkloos zijn nog verder van de maatschappij te staan, doordat ze geen contact meer hebben met die maatschappij. [Dit gaat dan niet over mensen met 6 kinderen, die komen door die kinderen - via de school - toch in contact met die "buitenwereld".] Wat je zegt over "onbewoonbaar" verklaard worden bij gebrek aan verwarming heb ik ook mijn twijfels, beetje onzinnig om een compleet huis onbewoonbaar te verklaren terwijl je er zo een kachel in kunt zetten.
Misschien geen c.v. maar wel een gaskachel.
Verwarming wordt zeker wel tot de basisbehoefte gerekend. Net als de tv, dat is minder lang maar tegenwoordig ook zeker behorend bij de basisbehoeften net als een koelkast, een bed een tafel en stoelen.

Geen idee waarom je deze vraag stelt, maar deze spullen worden door de Sociale Dienst [SoZaWe] daar toe gerekend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens de behoeftepiramide van de Amerikaanse klinisch psycholoog Abraham Maslow (gepubliceerd in 1943) hoort comfort tot de basisbehoeften: de organische of lichamelijke behoeften. Deze behoeften horen tot de eerste categorie van de zes categorieën waarin hij de volgens hem universele menselijke behoeften indeelde.

Alle andere behoeften zijn in te delen in vijf andere categorieën. Maslow verdeelde de behoeften in lagere en hogere behoeften. Volgens Maslows theorie zou de mens pas streven naar bevrediging van de behoeften die hoger in de hiërarchie geplaatst werden nadat de lager geplaatste behoeften bevredigd waren. Huisvesting hoort volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_Maslow overigens tot de tweede categorie: de behoefte aan veiligheid en zekerheid.

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Abraham_Maslow staat "onderdak" dan weer vermeld bij de primaire behoeften, dus de behoeften van de eerste categorie:

"De basisbehoeften bestaan uit:

- Primaire biologische behoeften, ook wel fysieke behoeften (eten, drinken, kleding, onderdak)
- Bestaanszekerheid (behoefte aan lichamelijke veiligheid)
- Sociale behoefte (er bij horen, saamhorigheid, liefde)
- Erkenning (zelf-imago, reputatie, eigendunk, zelfrespect)
- Zelfactualisatie (zelfverwezenlijking, doen wat je roeping is)
- Transcendentale behoeften"

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_Maslow staat overigens ook vermeld:

"Empirisch onderzoek heeft geen steun opgeleverd voor de hiërarchische ordening van behoeften van Maslow. De theorievorming van Maslow bleek lastig te toetsen, ook door Maslow zelf. Diverse onderzoeken naar de activering van behoeften lijken er juist op te wijzen dat verschillende categorieën aan behoeften nagestreefd kunnen worden los van het al dan niet bevredigd hebben van andere behoeften."

Desondanks zijn de ideeën van Maslow, voorzover ik weet, wijdverbreid.
Antoni
8 jaar geleden
strikt genomen niet

In Nederland wonen we in een rijk land. Dat wil niet zeggen dat iedereen hier rijk is. Er zijn grote verschillen tussen wat de een heeft en wat de ander heeft, maar in ons land beschikken de meeste mensen wel over de volgende vier dingen:

voedsel;
onderdak;
gezondheidszorg, dat is hulp van bijvoorbeeld dokters en ziekenhuizen;
onderwijs.
Deze vier dingen noemen we de basisbehoeften of primaire behoeften. Als je niet in je basisbehoeften kunt voorzien, ben je arm.

In Nederland is het zo dat je, als je bijvoorbeeld in de schuldsanering zit, je echt nog wel je huis mag verwarmen. Wel wordt je dan als tip gegeven de verwarming zo laag mogelijk te zetten om geld te besparen. Maar verwarming mag je houden, ondanks dat je leven er niet van afhankelijk is
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jaciem Sterker nog: een kachel wordt, net als een tv ... gezien als basisbehoefte en ik weet niet hoe het nu geregeld wordt [de potjes zijn leeg en de regelingen verdwenen], maar het wordt misschien uit de kringloopwinkel geregeld, dat zou kunnen (al dan niet met een voorschot en een terug te betalen lening]. Zie ook mijn reactie bij het eerste antwoord van @BrechtS