Hoe kom ik het beste van mijn ochtendhumeur af?

iedere ochtend is het wel raak (behalve in het weekend)
dan ben ik zo humeurig als wat en mijn vriend heeft er ook last van en vind dit zelf ook vervelend om weer te kibbelen mee mij vriend

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk naar de gerelateerde vragen hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sta na 12.00 op... dan heb je gegarandeerd geen ochtendhumeur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wilde ik net gaan zeggen, was je me net een dag voor!

Het beste antwoord

Probeer eens iets te vinden waar je elke morgen naar uitkijkt als je opstaat.
Ik ken het hele woord ochtendhumeur niet eens.
Ben blij dat ik op kan staan,weer een nieuwe dag.
Kijk dan uit naar mijn eerste kop koffie,en de krant.
Zorg dat je er ook op tijd uit bent.zodat je alles veel relaxter kunt doen zonder jezelf te hoeven haasten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Heb je al bij de andere vragen gekeken?
http://www.goeievraag.nl/vraag/ochtendhumeur-gaan.33831
Mijn tip zou zijn: zorg dat je 's-ochtends rustig, zonder al te veel stress, op kunt staan. Doe de dingen die je eigenlijk 's ochtends moet doen, zo veel mogelijk de avond van tevoren al. Houd je in tegen je vriend, want je weet ook wel dat je zo reageert door je ochtendhumeur. En ga elkaar desnoods een beetje uit de weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je zou kunnen proberen:

Elke morgen beginnen met een kwartiertje tot twintig minuten op de hometrainer. (Of een wandelingetje, of andere lichaamsbeweging)

Werkt bij mij.
14 jaar geleden
Ik denk niet echt dat je hiervan afkomt. Maar je kunt er wel wat aan doen. Ikzelf stond indertijd wat vroeger op, dan kon ik mijn eigen gang gaan zonder te worden gestoord door partner en kinderen, die zo nodig met mij wilde praten. Want praten, daar had ik in de vroege morgen helemaal geen zin in. Dus ik adviseer: een beetje schipperen en aangeven, bij je partner, dat je ('s-morgens) geen discussies wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn man wil 's morgens dat geklets nog niet aan zijn hoofd, zoals hij dat zelf zegt en dus maakt hij het ontbijt klaar en pakt de krant.
Daarna gaat hij mij porren en is zijn humeur prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij werkte het als iemand heel overdreven blij deed mijn moeder gooide altijd ineens de gordijnen open en gilde altijd ''Goeiemorgen,Opstaaaan,wakker worden!!!
Nja dan was ik der altijd zo door heen =)

Rustig wakker maken deed bij mij nooit goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kunst is om een knop om te zetten en gewoon te stoppen met chagrijnig zijn. Zeg niet dat het onmogelijk is, want velen gingen je voor.
Lach jezelf gewoon uit, schud je hoofd en relativeer je humeur. Het is het toch niet waard om ruzie te krijgen met je vriend, puur omdat je een slecht humeur hebt (nota bene zonder dat daar een goede reden voor is)?

Stel prioriteiten en relativeer.
Kijk gewoon in de spiegel en maak je slechte humeur belachelijk. Oftewel: lach erom. Lach je humeur uit. Het slaat namelijk nergens op om al je ochtenden te verpesten door een slecht gemoed.

En neem desnoods een lekkere douche met een uitgebreid ontbijt erna.
Onthaasten is namelijk een belangrijke remedie tegen stress en humeurigheid.
Het leven duurt maar even, voor je 't weet ben je oud en heb je heel je leven in de stress gezeten om er uiteindelijk achter te komen dat je ook gewoon op je gemakje met een glimlach door je levensjaren had kunnen wandelen.

Veel succes ermee, in elk geval.
Een ochtendhumeur kan erg vervelend zijn, maar het is zeker niet onmogelijk om er vanaf te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door je eraan over te geven.
Acceptatie lost alles op.
Weerstand zorgt voor weerstand.
Dus bied je het weerstand :ik wil dit niet).. dan wordt het erger.
Accepteer je: ik geef me over aan mijn humeur, ik reageer er niet op, ik laat het zoals het is!) en het verdwijnt als sneeuw voor de zon!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Versla je Ochtendhumeur: 9 Tips!
Niets is zo verschrikkelijk als de dag verkeerd beginnen met een flink ochtendhumeur. Het kan de rest van je dag namelijk verpesten. Met deze tips stap je elke ochtend met een sprankelend humeur uit bed waardoor je de hele wereld aan kunt!

1. Zorg voor voldoende nachtrust
Erg voor de hand liggend maar ontzettend belangrijk om fris je bed uit te komen zonder ochtendhumeur. Je moet voldoende slapen om uitgerust wakker te worden. Als je moe bent wil je blijven liggen en moet je jezelf dus het bed uit slepen. Voor de meeste mensen is dat zeker geen sprankelende start van de dag.

Hoe weet je of je genoeg slaap krijgt? Gebruik daarvoor onze gratis Slaapguru, een kleine calculator waarmee je precies uit kunt rekenen hoeveel slaap je volgens de wetenschap moet nemen om fris wakker te worden. Open de Slaapguru. Wil je meer lezen over hoe je uitgerust wakker wordt? Lees dan 'Uitgeslapen Door het Leven: 4 Tips!'.

2. Zet je lichaam in werking
Het is slim om op je nachtkastje een glas water te zetten zodat je 's ochtends direct een slok kunt nemen. Door water te drinken komt je lichaam 's ochtends op gang. Je darmen worden namelijk ook wakker en alles gaat weer op volle toeren draaien. Op die manier voel je je direct al frisser en help je een ochtendhumeur te voorkomen.

3. Gebruik muziek om je ochtendhumeur te managen
Luister je 's ochtends weleens muziek? Waarom neem je niet even de moeite om een leuk CDtje aan te zetten tijdens het douchen, aankleden, opmaken en ontbijt bereiden? Leuke muziek kan je dag een lekkere start geven. Je kunt natuurlijk ook je ochtendhumeur lekker wegzingen in de auto of genieten van je iPod op weg naar je werk!

4. Sta eerder op
Haast is één van de belangrijkste redenen van een ochtendhumeur. Met haast stap je bijna altijd met het verkeerde been uit bed terwijl dat nergens voor nodig is. Zorg dat je uitgeslapen wakker wordt (zie tip 1) en zet je wekker gewoon eens wat eerder. Hoe zou je je voelen als je in de ochtend ontspannen je ding kon doen? Je zou lekker doordeweeks een eitje kunnen koken of verse jus persen. Lees ook 'Vroeg Opstaan voor een Dagelijkse Voorsprong: 5 Tips!'.

rest bij reactie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.Ontbijt en beweeg!
Je loopt altijd fris de deur uit als je kiest voor een lekker ontbijtje en wat beweging. Schud even de slaperige stijfheid uit je lichaam en ga bijvoorbeeld even joggen op de plaats. Ook kun je lekker een nummertje meedansen op een leuke CD of een paar stretchoefeningen doen. Verder is het ontzettend belangrijk dat je iedere ochtend ontbijt. Het geeft je lichaam een gezonde stoot energie die je helpt de ochtend goed door te komen. Probeer ook af en toe iets leuks te maken van het ontbijt. Neem eens een fruitsalade of programmeer je broodbakmachine in zodat je 's ochtends vers warm brood kunt eten! 6. Maak het makkelijk voor jezelf
Zorg dat je 's ochtends niet te veel hoeft na te denken. Leg bijvoorbeeld lekker alvast je kleding klaar zodat je daar direct in kunt springen. Je kunt ook alvast je ontbijt voorbereiden of rotklusjes alvast doen zoals de oude koffiepad in de Senseo vervangen door een nieuwe. Dan hoef je 's ochtends alleen nog maar op de knop te drukken! Pak alvast je tas in, leg alles klaar wat je mee wilt nemen of bereid alvast je lunch om mee te nemen. Zo ben je 's ochtends lekker snel klaar en kan er eigenlijk nog maar weinig mis gaan! Zo wordt de kans op een ochtendhumeur een stuk kleiner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7. Plan je dag vooruit
Je begint de dag met een prettig gevoel als je de dag al van tevoren hebt gepland. Je voelt je dan minder warrig en gestresst en hebt dus minder kans op een ochtendhumeur. Bedenk de avond voordat je gaat slapen wat je de volgende dag allemaal wilt bereiken en schrijf dit op. Door dit voor jezelf helder te maken weet je waarvoor je uit bed komt en kun je direct aan de slag zodra je er klaar voor bent. Je dag heeft als het ware direct een doel. Om deze manier van werken goed onder de knie te krijgen raden we je aan ons gratis eBook 'de eierdoostheorie' te lezen. Je ontvangt dit eBook als cadeautje wanneer je lid wordt van ons gratis E-Mail Magazine. Lees 'Gratis soChicken eBook: De Eierdoostheorie!' 8. Plan iets leuks voor jezelf
Naast dat je je dag nuttig wilt inplannen is het ook motiverend om iets leuks voor jezelf in te plannen. Je staat met een lekker gevoel naast je bed als je weet dat je je op iets kunt verheugen vandaag. Nodig vrienden uit om 's avonds te blijven eten, spreek af om met iemand iets te gaan drinken of ga met je lover naar de bios. Je kunt ook lekker uit lunchen gaan of jezelf een uurtje shoppen cadeau doen. Zorg in ieder geval dat de dag iets leuks te brengen heeft als je vindt dat dat nodig is. 9. Manage je eigen ochtendhumeur
Merk het bij jezelf op zodra je ochtendhumeur te pakken hebt. Je hebt namelijk altijd de keuze om dit ochtendhumeur om te draaien en jezelf gewoon vrolijk te voelen. Begin gewoon eens te glimlachen en probeer je even niet meer druk te maken. Bedenk dat je er zelf voor kunt kiezen hoe je situaties interperteert. Het leven is in de meeste gevallen zo naar of zo leuk als je het zelf wilt zien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zooo, veel werk!
Laat elkaar met rust: mijn broer heeft minstens zo'n ochtendhumeur als ik, maar we konden het vroeger aan de ontbijttafel prima vinden met elkaar: ieder had zijn eigen stukje tafel, zijn eigen stukje krant en we wisselden geen woord. Dat werkte geweldig.
Mijn tip: vraag je vriend vooral om zich niet met jou te bemoeien. Jouw goede humeur komt later wel.
Mocht je het nodig vinden kun je in de middag/avond altijd nog compenseren voor je gedrag van die ochtend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst te beginnen om het geen 'ochtendhumeur' meer te noemen. Dit heeft een negatieve lading en anderen zien je dan als een chagarijn.

Ik zeg altijd: 's Morgens heb ik altijd tijd nodig om te landen'. Ze moeten vooral niet tegen me praten want dat komt gewoon niet binnen. Je slaapt nog als het ware.

Dit gevoel kun je voorkomen door als eerste op te staan, zodat je wat tijd voor jezelf hebt. In die tijd kun je lekker 'landen'. Sommige mensen hebben nou eenmaal meer tijd nodig om uit hun slaaptoestand weer de dagelijkse zaken op te pakken en iedere prikkel komt dat heel heftig binnen. Daar levert die prikkelbaarheid op.

Ik vind het heerlijk om minstens een uur eerder op te staan dan de rest en lekker mijn tijd te nemen. Eerst een een glaasje water drinken en even naar buiten, frisse lucht inademen. Vervolgens een kopje koffie maken en lekker bijkomen. Als dan de rest van de familie wakker is, ben ik al bijgekomen en reageer ik niet meer zo humeurig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Excuses voor alle fouten in mijn tekst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een ochtendhumeur niet een ergernis van alles wat maar geluid maakt?
Dat je eigenlijk een tijdje in jezelf wilt zijn en dat je niet wilt aangesproken worden, of dat je teveel luide geluiden wilt horen?

Dit kan dan komen omdat je nog niet wakker bent, je bent nog in de roes van het slapen en ben je niet in staat om de prikkels van buitenaf te verwerken.

Het beste kun je gewoon tegen je vriend zeggen dat je een tijdje alleen wilt zijn. Even geen prikkels. Je komt vanzelf wel weer bij de levende wereld als jij ervoor klaar bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel belangrijk is om op tijd naar bed te gaan.
Als je uitgerust wakker wordt voel je je prettiger als dat je met een kop vol watten op 'moet' staan.
Kruip nog even lekker tegen je vriend aan en denk aan iets leuks wat je gaat doen.
dan komt die glimlach vanzelf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt een doel stellen voor in de morgen, te denken aan iets lekkers eten. of bewust zijn van het feit, dat je houding en gedrag voor anderen zo geen aangeneem plaatje is. Behandel hen zoals je zelf ........