Is het hebben van de Cytomegalovirus (CMV) gevaarlijk ? Wat houdt het in?

Deze donderdag te horen gekregen dat ik een infectieziekte heb. Vorig jaar een paar maanden na het starten van antidepressiva begon ik klachten te krijgen van overmatig zweten, al een aantal keren mijn schildklier laten testen ,maar alles bleek normaal te zijn. Een 4 tal maanden geleden van SSRI naar een SNRI geswitchd. Net in die periode begon ik me snel vermoeid en zwak te voelen ,soms draaierig en het bleek dat ik ijzer te kort heb. Mijn witte bloedcellen waren licht verhoogd.Enkel ijzercapsules voorgeschreven gekregen. Verder werd er niks gedaan. Alles weer in orde. Ik voelde me weer goed. Maar sinds een dik 2 tal maanden terug begon ik me weer slecht te voelen maar dit keer was het erger. Terug die vermoeidheid, draaierig en vooral hoofdpijn. Toen dacht ik ;"ik zal eens stoppen met mijn ijzercapsules" en zien dat ik zonder kan" Maar neen het werd erger en zonder dat ik het door had begonnen die klachten opnieuw maar heviger ;een achteruitgang van mijn conditie en uithoudingsvermogen waardoor ik snel buiten adem ben en dan heel duizelig word. 1 keer begon ik te hyperventileren en lag ik met mijn benen omhoog na het sporten. Vaak en erge hoofdpijn, draaierig en vooral een enorme eetlust. Oververmoeid en uitgeput. Ik voelde me echt zo ziek en zwak. Ik ging daarmee naar de huisarts en blijkbaar was mijn ijzergehalte veel te laag, slechter als de vorige keer. En hebben ze een uitgebreide bloedonderzoek gedaan en CMV gevonden. Nu krijg ik 7 dagen 3x2 per dag een virus remmer.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op dit moment voel ik me zo zwak en moe en duizelig. Van lichte tot zware inspanningen is me teveel en draai ik en word ik licht in mijn hoofd. Ik wist heel goed dat er iets mis was met mij. (Fysiek) Herkent er iemand zichzelf erin? Wat zijn de gevolgen? Hoe komt dit virus in mij? Erg? Zorgt de anti virale medicatie ervoor dat ik last heb van die klachten?
bamibal
8 jaar geleden
Had je dat niet aan de dokter kunnen vragen?
flyingcrow
8 jaar geleden
Juist Bamibal,en Sara96tje ik zou zeker eens een gesprekje hebben met je huisarts,dat geeft meer zekerheid,en veel beterschap!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ben je er nog vanaf geraakt? Ik heb dit nu en ben ook constant licht in mijn hoofd.
Ik vind het bijna nergens dat mensen duizelig worden van CMV dus ik vroeg me af of het bij jou ooit over is gegaan :)

Antwoorden (1)

CMV kun je eens in je leven oplopen, waarna je de ziekteperiode doormaakt (lijkende op symptomen ziekte van Pfeiffer of een griep). Daarna blijft het je hele leven latent aanwezig in je lichaam, het is namelijk een herpesvirus dat zich in de zenuwcellen nestelt.

Een paar feiten op rij:
- 50 tot 80% van de bevolking heeft het ooit opgelopen, een miniemer deel heeft echter ziekteverschijnselen gehad. De cijfers gaan om antilichamen die een besmetting aantonen en waar het latent aanwezig blijft.
- Een latente besmetting (nog nooit eerder in ziekteverschijnselen geopenbaard) kan opnieuw actief worden, dit betekent dat het dan wel tot symptomen zal leiden en onder deze voorwaarde (dat het virus of opnieuw actief is geworden, óf het om een nieuwe besmetting met directe verschijnselen gaat) is het besmettelijk.

Om even inhoudelijk op je vraag in te gaan - Doorgaans is het niet gevaarlijk om te hebben, behalve als:
- Je immuungecompromiteerd bent (afwijking aan immuunsysteem)
- Je het virus oploopt tijdens zwangerschap (nieuwe besmetting in die periode), hierbij kan je ongeboren kind (aanleg tot) gehoorverlies of doofheid oplopen door overdracht.
Daarom kun je beter ook om laatste reden uit de buurt blijven van zwangeren, en zorg dragen voor een verminderde blootstelling/besmetting in de omgang met mensen, herpesvirussen en deze zijn zeer besmettelijk indien actief (niet latent)
- Als je een orgaan transplanteert met de infectie kan de ontvanger risico's lopen die invloed hebben op success van de ingreep.

Het hebben van CMV kan orgaan (celwand) schade opleveren door activatie van een agressief soort afweercel en een versnelling dan wel niet mede-ontstaan van hart-en vaat ziekten al is hier niet veel over bekend, daarom is het maar goed dat je momenteel antivirale medicijnen krijgt ter genezing, doorgaans kent een actieve ziekteperiode bij een doorsnee individu een kort beloop en herstel en ik neem aan dat je omdat dit misschien niet het geval was nu geholpen wordt met antiviraal (dit kan toegepast worden bijvoorbeeld bij immuunstoornissen of uitblijvende zelfgenezing)

Als je het momenteel hebt dan kan het heel goed dat je al in je kinderjaren besmet bent (groot percentage dragers) en het nu (of in herhaling) tot uiting komt in een activatie van het virus. Omdat je nu behandelt wordt zoals je zegt met die medicatie zou ik het niet per sé direct als gevaarlijk zien, hoop dat dit je geruststelt. Op internet valt ook veel te vinden over CMV.