Is je gehoor minder gevoelig of zelf uitgeschakeld als je slaapt?

Blijven je oren gewoon werken zoals ze overdag doen of gaan ze in een 'slaapmodus'? Wordt dit bijvoorbeeld pas in werking gezet in een bepaalde slaapfase?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6K

Antwoorden (2)

Het gehoor is niet uitgeschakeld als je slaapt. Je wordt namelijk wakker van bijvoorbeeld de wekker, de deurbel, de hond. Je kunt zelfs wakker worden van vogels die buiten fluiten, maar na enige tijd slaap je daar doorheen, je hoort ze dus niet meer. Het lijkt er op, dat je tijdens het slapen een selectief gehoor hebt.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, er zijn allerlei aanwijzingen dat je in je slaap de geluiden selecteert. Heel bekend voorbeeld: van een huilende baby worden moeders vaker wakker dan vaders.
Kennelijk wordt op een laag bewustzijnsniveau door vaders toch vaker "gedacht" dat moeder het wel even opknapt. N.B. Vader wordt écht niet wakker!
'S nachts treden er een aantal veranderingen op in het lichaam door het ontbreken van zonlicht en andere omliggende veranderingen. De biologische klok in het lichaam vervult bepaalde functies in een gezond lichaam wanneer er wijzigingen worden waargenomen.

Er zijn veel receptoren in het lichaam op celmembranen. Ze bestaan ​​uit eiwitten en hun functie is om informatie van neurotransmitters te ontvangen. Deze informatie wordt gestuurd naar specifieke gedeelten van de hersenen. Bij zintuiglijke informatie is dat het pariëtale kwab. Dit kwab ontvangt de sensorische informatie van over het hele lichaam en reageert daarop wanneer het lichaam actief is. Tijdens de slaap worden de prikkels grotendeels genegeerd doordat er verschillende stoffen vrij komen in het brein. Het brein geregistreerd tijdens het slapen dus wel alles, van de geur van de lucht om je heen tot het snerpende geluid van je wekker, maar omdat dit niet wordt door gestuurd naar het frontale kwab, maak je dit niet bewust mee.

Wanneer een of meerdere van de zintuigen een grote verandering waarnemen in de omgeving, zoals een wekker die af gaat, sterke brandgeur of meer licht, wordt het brein weer actief en wordt je wakker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit wijkt iets af van het onderwerp dit gaat namelijk over de neus; Sterke brandgeur, ik heb vaker gehoord dat je amper kan ruiken in je slaap.mensen denken namelijk dat ze wakker worden van de geur als er brand is en daarom geen brandmelder nodig hebben. Maar er gaan nog wel eens mensen dood door geen brandmelder te hebben en niet wakker zijn geworden door de geur. Dus je kan niet vertrouwen op je neus.
Bedoelen ze daar ook mee dat je wel wakker kan worden van de geur als er brand is maar eer dat je wakker wordt moet de geur zo sterk zijn dat je kamer al bijna is afgebrand toch. Met andere woorden daarom ben je dan te laat en stik je in de gassen (ook de warmte enzo)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oftewel: de oren blijven gewoon doen wat ze normaliter doen: geluid opvangen.
Het verschil zit 'm in het horen; dat doen je hersenen. Deze maken tijdens de slaap een selectie van welke geluiden er al dan niet tot je bewustzijn doordringen. @Bo1997
Als je goed leest, zie je dat het wel degelijk (ook) over geluid gaat.
En in het geval van koolmonoxide bijvoorbeeld heb je sowieso niets aan je neus, of je nu slaapt of niet.
De hitte is bij brand overigens zelden de doodsoorzaak.