is het schadelijk als je bijna de hele dag oordopjes in hebt maar met laag of normale volume?

Ik stel deze vraag want, ik heb minimaal wel 5 uur oordopjes in als ik series kijk of muziek luister. Ik doe graag mijn oordopjes in zodat ik beter op me gemak series kan kijken of muziek kan gaan luisteren. Als ik zonder me oordopjes muziek luister of series kijk denk ik zovan vinden me huisgenoten me irritant of vinden ze me raar omdat ik series kijk of muziek luister wat zei niet doen ofzo en dan kan ik me ook niet meer concentreren door die gedachten op me muziek of series. ik heb ze wel altijd op zachte of normale volume.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (3)

Dit hangt puur af van hoe luid je de "audio" afspeelt van het gene waar je met bezig bent.

Volgens de OSHA en NIOSH standaarden is het aan te raden om "maar" 8 uur per dag naar 85/90 Decibel te luisteren.

Om te vergelijken.
Een normale conversatie die zich op ongeveer 1 meter afstand plaatsvindt komt neer op een 60 tot 65 Decibel, terwijl de geluiden van stadsverkeer in een auto neerkomt op ongeveer een 85 Decibel.

Dus in een notendop, als je ongeveer je geluidsniveau zet op het geluidsniveau van een normale conversatie zal je althans theoretisch toch, voor niets moeten vrezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Boven de 80 dB(a) mag je zeker niet 8 uren aan blootgesteld worden.
Ook moet je rekening houden met oorsmeer. Het oor is een zelfreinigend orgaan. Oorsmeer moet eruit kunnen. Net zoals met wattenstaafjes, zal je een gedeelte weer terug duwen met de dopjes. Het zou dus raadzamer zijn om een koptelefoon met oorschelpen te kopen.
Het is schadelijk om een andere reden dan je denkt:

1. Je huisgenoten vinden dat asociaal. Je sociale groei wordt dus gefnuikt. Onrechtstreeks loop je daardoor meer schade op dan iemand die doof geworden is...
2. De druk van oordopjes op onze oren is ook niet zo gezond. Geluid wordt van nature weerkaatst en om die reden hebben we van nature ook oorschelpen. We horen niet omdat we muziek maken, maar omdat we voor onze veiligheid moeten zorgen en bedreigingen moeten kunnen zien, horen of op trillingen ervaren vanuit onze vijf (of meer) zintuigen. Je verdooft dus in zekere zin jezelf door je emotie te voeden met muziek die bij die emotie past.

Omgekeerd mag ik relativeren en past je gehoor zich ook aan: Als je de muziek luider zet, wil je ze eigenlijk almaar luider zetten. Omgekeerd is minder gekend: als je de muziek stiller zet, zul je ook een hoger concentratievermogen krijgen en meer horen.

Ik schrok laatst enorm toen ik een gehoortest aflegde (50ste levensjaar, je weet wel) en bleek dat ik voor mijn leeftijd meer dan goed hoorde, terwijl ik al heel mijn leven de muziek regelmatige (te?) luid zette om te dansen in mijn living in Bellegem met de kids. Omdat ik bepaalde hoge tonen bijna niet hoorde en mij enorm, enorm moest concentreren (ik hoor dus niet beter dan anderen, maar ik kon mij wellicht enorm goed focussen met mijn zintuigen en ik vermoed dat mijn zenuwstelsel meer getraind is dan de modale mens door mijn vele sportactiviteiten), kwam ik buiten en was het een heel bijzondere ervaring die me deed denken aan mijn eerste brilglazen die ik kreeg: Toen zag ik (14 jaar?) plots de kleinste blaadjes op de bomen, en nu hoorde ik 'k weet niet hoe ver vogeltjes midden Kortrijk en mensen babbelen aan de overzijde van de straat.

Dus het is schadelijk om andere redenen dan gehoor, maar het is onschadelijker dan je denkt.

Samengevat: geef al je zintuigen zoveel mogelijk uitdagingen, behalve zeer langdurige overtredingen ruim boven de 100 decibel natuurlijk (maar dan zul je ook pijn voelen, ik maakte dit mee op het einde van het Chris De Burgh concert in Oostende bij het laatste liedje dat ik voor het eerst echt pijn voelde en vanzelf mijn handen op mijn oren legde) van stilte en kabaal, van veel zien en weinig, van zwartwit en felgekleurd, van koud en warm, van hard en zacht, en dan hou je er een gezond lichaam aan over.

En benut je kracht dan in naastenliefde voor anderen, want dat 4000 jaren oude concept is echt niet te vervangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als je het geluid niveau ongeveer op de helft houd.
kan het echter geen kwaad.
voor 5 uur moet dat makkelijk lukken