Zijn Aloë Vera-planten van de supermarkt bespoten met voor maag- en darmslijmvliezen zeer schadelijk gewasbeschermingsmiddel Perfection (Dimethoad)?

In de supermarkt kun je soms kamer- en tuinplanten kopen. Ook zijn er dan wel eens Aloë Vera planten te koop met kluit in een potje die je thuis kunt neerzetten en medicinaal kunt gebruiken voor b.v. schaafwondjes, jeukerige/gevoelige huid en slijmvliezen etc. De verse uit de bladeren geschraapte gel werkt bij mij erg goed als ik het ruim aanbreng bij branderige vaginale klachten waardoor ik veel minder alleen op recept verkrijgbare hormonale produkten hoef te gebruiken die mogelijk kankerverwekkend zijn. Nu las ik dat er in de Aloë Vera-teelt gebruik gemaakt kan worden van een gewasbeschermingsmiddel Perfection (Dimethoad) dat zeer schadelijk is voor de maag- en darmslijmvliezen. Misschien is dat ook het geval voor bv de mond- en vaginaslijmvliezen? Is alleen de buitenkant van het blad (het schilletje dus) in dit geval schadelijk of ook de gel die binnenin het blad zit? Zijn de Aloë Vera planten uit de supermarkt of van bloemist/tuincentrum veilig of zijn er elder veilige verse Aloë Vera planten te koop, en zo ja, waar zijn ze dan verkrijgbaar?

Toegevoegd na 18 minuten:
Mochten de bladeren van de Aloë Vera behandeld zijn met deze schadelijke gewasbeschermer, zijn de onbehandelde stekken van deze plant dan wel zonder risico te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De planten wassen voor gebruik en geen sierplanten inwendig gebruiken. Het lijkt er op dat je planten koopt die als sierplanten gedoeld zijn en onder de wetgeving van sierplanten valt. Bij twijfel gebruik de producten van de apotheek. Ook deze zullen Aloë Vera producten hebben of dat kunnen bestellen.

Het beste antwoord

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dimethoaat
Het zal alleen schadelijk zijn als je vaak groente eet dat ermee bespoten is.
Of gel gebruikt van plantjes die steeds opnieuw bespoten worden.

Een plantje wat je koopt heeft er misschien iets op zitten, maar daar komt niks meer bij.
Je zou de plant kunnen wassen. (afspoelen) Dimethoaat lost op in water.
En/of de 1e "oogst' weggooien.

Onbehandelde stekken zijn zeker veilig.
(zorg dan wel dat je goeie (pot)grond hebt)

Toegevoegd na 10 minuten:
Antwoord op je hoofdvraag: Of het middel gebruikt is kan je alleen weten door de plant te volgen naar de producent of door de plant te laten testen. Dat lijkt me lastig en testen nogal duur.