Kan iemand die niet meer kan praten na een herseninfarct onvrijwillig opgenomen worden in een verpleeghuis?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet meer kan communiceren bedoel je neem ik aan? Niet meer praten zegt niks.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad MrTomaat. Buiten praten om zjn er vele andere mogelijkheden om te communiceren.
Ivana
9 jaar geleden
Maar als je na een herseninfarct niet meer kan praten, kan je vaak ook niet meer schrijven om je wil kenbaar te maken. Het gevolg kan afasie zijn. Je ziet vaak dat die patiënten driftig worden omdat men ze niet begrijpt. Soms is het nodig om ze tijdelijk onder te brengen in een verpleeghuis, maar vertel dat dan langzaam en duidelijk, zodat de patiënt de noodzaak van professionele hulp ook inziet.

Antwoorden (1)

Als je alleen niet meer verbaal kunt communiceren, is dat geen reden om iemand te laten opnemen in een verpleeghuis.
Dan moet er vrijwel meer aan iemand mankeren, plat gezegd.

Als opname nodig is (volgens familie, huisarts etc.) en iemand is niet meer in staat om zelf beslissingen te nemen dan kan iemand opgenomen worden in een verpleeghuis.
Maar wanneer opname nodig is en iemand kan zelf nog prima beslissingen nemen, dan is er eerst toestemming nodig van diegene voordat je hem/haar in een verpleeghuis laat wonen.