Waarom bestaat pesten?

Als je kijkt naar groepsdynamica dan is er in een groep altijd een laagste in rang die het spreekwoordelijke "pispaaltje" kan worden. Ik zeg nadrukkelijk kán want het hoeft niet. Dus waarom wordt en dan in de ene groep wel en in de andere groep niet gepest.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik denk dat het te maken heeft met hiërarchie.
Een manier om personen te ordenen, op rangorde.
Waarbij de pester bovenaan wenst te staan, het liefst met volgers om zijn eigen aanzien te verhogen.
Een heel primitief overlevingsstrategie, een soort oerdrift.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Waarom pesten bestaat: omdat het in de menselijk aard zit. Lekker makkelijk antwoord, maar helaas werkt het zo wel.
Waarom de ene persoon wel het object van pesterijen kan worden en de ander niet, heeft niet per definitie te maken met de laagste in rang, maar vooral met opvallende kenmerken/ eigenschappen.
Personen die gepest worden zijn zo goed als altijd mensen die op een of andere manier niet helemaal in het plaatje van 'normaal zijn' passen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat met de kop boven het maaiveld uitsteekt, kop eraf!
Net gisteren een lezing over groepsdynamica gehad.

In essentie draait het om het jezelf conformeren aan de groep, om daarmee de onzekerheid die aan de mens eigen is te voorkomen. Door je aan de groep te conformeren, kun je het gevoel "er niet bij te horen" uitbannen. Binnen de groep, zo blijkt uit experimenten, treedt echter een interessant proces op:
als je het standpunt van de groep in enige kwestie vergelijkt met het gemiddelde van de individuen in de groep, is het groepsstandpunt meer naar het extreem dan dat van de individuen.

Tegelijkertijd: hoe onzekerder, hoe meer geneigd te conformeren.

Maar: niet iedereen is onzeker (dus niet iedereen integreert even goed in de groep). Dus dan heb je een buitenstaander. Maar ook als iemand niet tot de groep durft toe te treden (erg onzeker) heb je een buitenstaander.

Het is dan voor de groep handig om die persoon als pispaaltje te gebruiken, aangezien dit het groepsgevoel versterkt.

Dit proces vindt plaats in elke groep, alleen zal het in de ene groep eerder als "pesten" gezien worden dan in de andere, omdat het anders vormgegeven wordt.

Helaas....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook kan er in de klas van alles gebeuren waardoor pesten ontstaat:
* Als kinderen geen of weinig respect hebben voor elkaar, kan dit pesten veroorzaken. Kinderen weten dan niet hoe ze goed met elkaar om horen te gaan.
* Als de docent(e) erg streng is in de klas. De kinderen hebben zo helemaal geen invloed op wat er wel of niet gebeurt; hun mening wordt niet op prijs gesteld. Dat kan een erg gefrustreerd gevoel geven, waardoor kinderen kunnen gaan pesten.
* Als de docent(e) voortdurend leerlingen met elkaar vergelijkt (de één doet het bijvoorbeeld steeds beter dan de ander), dan geeft dit een agressieve sfeer in de klas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In iedere groep vinden vrijwel dezelfde processen plaats, er is altijd een informele leider en er is een underdog bv.
Een veel voorkomend verschijnsel is: de groep wordt sterker door een gezamenlijke vijand. Er is een diep gevoel in mensen om een ""wij"" te beleven om ergens bij te horen. Naarmate die behoefte sterker is in een groep is er meer neiging om iemand als ""niet-wij"" te bestempelen.

Het is aan de begeleider van een groep om dit soort processen te herkennen en er iets aan te doen.

Leerkrachten krijgen er scholing in.

Het is een uiterst belangrijk aspect in het basisonderwijs, omdat pesten of gepest worden iets is, wat mensen hun hele leven met zich meedragen.

""Buiten de groep vallen"" is iets wat werkelijk iedereen kan overkomen.
-omdat je een ander dialect spreekt
-omdat je ergens anders bent geboren
-omdat je er later bij bent gekomen
Het geeft niet wat. Je wordt slachtoffer van een groep die behoeft heeft aan de versterking van het "wij-gevoel"".

Ik ben als kind gepest, heel korte tijd, omdat ik een heel goede leerling was. Mijn vader heeft onmiddellijk ingegrepen. En samen met de leerkracht is het pestgedrag weggewerkt (ik was 8 jaar).
Je moet pestgedrag nooit ""even aanzien"", het wordt n.l. ""cultuur"" in zo n groep.

Zo heb ik eens ergens gewerkt, waar de ene psycholoog na de andere ontslagen werd. Mij werd toen uitgelegd, dat er een ""zondebokcultuur"" was in de instelling.