Wat kan ik doen aan een te hoog bilirubine gehalte in mijn bloed?

Al enige jaren heb ik een te hoog gehalte bilirubine in mijn bloed. Een van de vervelende bij effecten hiervan is dat ik gelig zie. Nu heeft het me jaren niet zoveel gedaan, maar sinds enkele maanden ben ik meer bezig met mijn eigen gezondheid en ik vroeg me af of er iets is wat ik er zelf tegen kan doen.
Weet iemand iets wat mij kan helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
24.9K

Het beste antwoord

De enige medicamenteuze behandeling is met fenobarbital, dat kan zorgen voor een daling van de bilirubineconcentratie in het bloed maar het middel wordt zelden gegeven. Meestal wordt geadviseerd om regelmatig te eten en te bewegen. Een stijging van het bilirubinegehalte is waarschijnlijk niet gevaarlijk en dieetmaatregelen worden over het algemeen niet geadviseerd. Wel geven sommige patiënten aan dat een vetarm dieet, dat de lever ontziet, en het regelmatig drinken van bietensap de klachten doet verminderen. Overmatig gebruik van alcohol kan een negatieve invloed hebben op het verloop van Gilbert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De lever zorgt ervoor dat bilirubine via de gal richting darmen gaat.
Dus lief zijn voor je lever.

In bron 1 een snel lijstje van dingen die slecht zijn voor je lever.

Goeie dingen:
Mariadistel, paardenbloem en brandnetel

Minder koolhydraten, normaal eiwitten en meer vetten eten. (bij gelijke calorie innamen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een belangrijkere vraag is, waardoor wordt dat hoge gehalte veroorzaakt? Geel worden is echt wel een teken dat er iets mis is en is een doktersbezoek noodzaak. Goede voeding is belangrijk, maar hier heb je waarschijnlijk ook medicijnen voor nodig!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit hoge gehalte wordt veroorzaakt door een verstoring van de afbraak van de rode bloedcellen en een verstoorde leverfunctie. In het verleden ben ik hiervoor bij mijn specialist geweest en die heeft het over het verwijderen van mijn galblaas, aangezien ik hier niet op zit te wachten wil ik graag weten wat er verder voor opties zijn.
Cryofiel
9 jaar geleden
Die vraag kun je heel goed aan de specialist stellen. Heb je dat gedaan?
Zo ja, wat waren de alternatieven die hij aangaf? Als hij aangaf dat er geen geloofwaardige alternatieven zijn, wat was zijn redenatie?
Zo nee, kun je deze vraag alsnog stellen?