Moet je een ongeopende medicijn terug brengen naar de apotheek als je het niet gebruikt?

Ik had een oogontsteking en kreeg daarvoor een oogzalfje alleen na dat ik die zalf had gekregen was het spontaan over. De zalf is dus niet gebruikt en nog steeds dicht in de verpakking. Ik ben nog minderjarig en ben aanvullend verzekerd door de VGZ dus weet ook niet of ik het moet betalen ( ik vermoed van niet ) krijgt VGZ het ook te weten dat het terug is gebracht in de originele staat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Terugbrengen zal niet gaan. De apotheek weet niet wat je met het zalfje hebt gedaan (misschien heeft het op de kachel gelegen) en neemt dus nooit medicijnen terug.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Terugbrengen zal niet gaan. Oh jawel hoor. Ze zullen het niet opnieuw verkopen, maar je kan zo je medicijnen terugbrengen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je krijgt niet je geld terug maar ook dat is een andere kwestie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of je de zalf moet betalen? jazeker. Normaal moet er ook een sticker opgeplakt zijn op de verpakking met jouw gegevens.
Ik kreeg onlangs in het oogziekenhuis een recept en zag (gelukkig gelijk) dat het fout was. Direct gemeld en een ander recept gekregen. Via mijn zorgverzekeringpagina kan ik zien dat beide geneesmiddelen in rekening zijn gebracht, terwijl ik het eerste recept nog geen tien seconden in handen heb gehad, maar het gelijk heb teruggegeven aan de specialist. Er is dus niet eens iets voor geleverd.
Ivana
9 jaar geleden
Medicijnen die je bij de apotheek zelf moet betalen worden gelijk verrekend. Krijg je het zo mee, dan is de rekening voor de verzekering. Als je het niet gebruikt kan je het houden of teruggeven, dat kost je dan niets. Bovendien mogen de zalfjes voor je ogen niet oud zijn, zelfs al zijn ze niet open geweest. Neem geen risico's met ogen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, en als je helemaal niks gekregen hebt, wordt er door de ziekenhuisapotheek ook een rekening naar de verzekering gestuurd!

Antwoorden (1)

De conditie van het geneesmiddel is niet te controleren vandaar dat je het moet betalen nadat je het hebt ontvangen en mee naar huis genomen. Je kunt het beter thuis houden mocht er in de toekomst een oogontsteking komen. Als je het naar de apotheek terug brengt zal het weggegooid worden op een milieuvriendelijke manier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch is het verstandig voordat je het middel dan op het ontstoken oog gaat smeren, even bij je huisarts te laten checken of dit wel het juiste middel is om voor het probleem dat je dan hebt te gebruiken.
Ook moet je het middel donker (in het doosje is prima) en koel bewaren, in de woon- of slaapkamer is prima, de badkamer is hier niet voor geschikt, door de wisselende temperaturen in die ruimte.