Hoe lang duurt het voordat je menstruatie stopt na pil inname?

Vanaf maandag heb ik mijn eerste stopweek. Op dit moment ben ik ongesteld (sinds gisterochtend), maar moet morgen weer met de pil beginnen. Op welke dag ben ik dan waarschijnlijk niet meer ongesteld? Morgen meteen, of duurt het even voordat de pil is 'ingewerkt'?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (1)

Je zegt dat je vanaf maandag met je stopweek bent begonnen. Ik neem aan dat je hiermee vorige week maandag bedoelt. Je hebt afgelopen zondag je onttrekkingsbloeding gekregen. Dat is vrij laat, maar dat kan ermee te maken hebben dat je net begonnen bent met de pil en je lichaam nog aan de pilcyclus moet wennen. Normaal gesproken duurt een onttrekkingsbloeding wat korter en is wat minder hevig dan een gewone menstruatie wanneer je de pil niet gebruikt. De duur is dus wel afhankelijk van de menstruatie die je had voordat je met de pil begon.

Het kan geen kwaad om weer met een nieuwe pilstrip te beginnen als je op dat moment nog ongesteld bent. Het is niet waarschijnlijk dat je ongesteldheid dan sneller zal stoppen. Daarvoor is de dosering hormonen in de pil te laag.