mijn Nederlandse vriendin in Turkije is kanker in baarmoeder gevonden. kan ze terug naar Nederland om zich hier te laten helpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat kan altijd. Maar je vraag is denk ik of haar verzekering dat ook vergoed , en dat is dus volledig afhankelijk van haar verzekering. Er is een aanzienlijke kans dat haar - vermoedelijk voordelige - Turkse verzekering een - relatief dure - behandeling in Nederland niet of niet volledig vergoed. Ze zal dit dus moeten opnemen met haar verzekeraar, of deze zaken doet met het Nederlandse ziekenhuis dat ze op het oog heeft. In mijn ervaring - en ik woon nota bene drie kilometer over de grens in Duitsland - is dat niet altijd even gemakkelijk. Toegevoegd na 39 seconden: Je nationaliteit is hierbij overigens volstrekt van nul en generlei belang. Alleen het land waar je WOONT dat telt.

Als je vriendin de Nederlandse nationaliteit heeft, mag ze altijd in Nederland komen wonen. Ze hoeft dan geen verblijfsvergunning aan te vragen. Als ze legaal in Nederland woont, is ze verplicht verzekerd op grond van de Zorgverzekeringswet. Dat betekent dat de ziektekosten worden vergoed, dus ook de kosten van haar behandeling.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zorgverzekeri...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100