Hoe krijg ik mijn TSH waarden naar beneden ?

Goedemiddag . Ik slik Euthyrox na een radioactieve slok. Mijn TSH waarden zijn 5. Voel me beter bij om en de nabij 1. Moet ik nu meer of minder Euthyrox slikken om bij een lagere waarde uit te komen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
Wat zegt je huisarts?
Antoni
9 jaar geleden
Wat is een "radioactieve slok"?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet zelf met de medicatie wijzigen,maar met je arts doen
tinus1969
9 jaar geleden
Je moet idd in overleg met je huisarts de dosering verhogen (en over ca 6 weken opnieuw TSH laten prikken). TSH = 5 is veel te hoog als je schildklier niet meer werkt (streefwaarde is idd TSH = 1 of lager). Dat je vrij T4 waarschijnlijk normaal is, zegt niets.
tinus1969
9 jaar geleden
@Antoni, de slok is de bijnaam van een behandeling met radioactief jodium: https://schildklier.nl/hyperthyreoidie/behandeling-hyperthyreoidie/radioactief-jodium

Het beste antwoord

Meer: een te hoog TSH betekent dat je te weinig schildklierhormoon aanmaakt/in je bloed hebt. In jouw geval maak je sowieso te weinig aan, dat is helaas vaak het gevolg van een behandeling voor een te snel werkende schildklier. Zowel de behandeling met radioactief jodium als een operatie waarbij de schildklier gedeeltelijk wordt weggenomen, leidt vaak tot een te langzaam werkende schildklier. Het voordeel is dat dit met medicatie vrij goed behandeld kan worden (wat bij een te snelle schildklier heel veel moeilijker zo niet onmogelijk is), maar het kan lang duren voor een patiënt juist is ingesteld en soms zijn ook in op langere termijn nog aanpassingen nodig.

Maar ga nooit zelf de dosering van je medicatie wijzigen, overleg dat altijd met je arts. Op dit moment is jouw schildklier te traag en wordt dat ook niet voldoende gecompenseerd door de medicatie die je nu slikt. Waarschijnlijk zul je dus omhoog moeten met de dosering. Maar een te snelle opbouw kan je heel beroerd maken, er zijn schommelingen in je eigen hormoonhuishouding (vooral bij vrouwen; bijvoorbeeld in de stopweek van de pil, de menstruatie of een zwangerschap moet medicatie soms worden aangepast) en daarbij kan het zijn dat je resterende schildklierfunctie na de slok nog niet stabiel is en dat daar nog veranderingen in optreden.

Mijn antwoord is dus slechts theoretisch: bij een te hoog TSH zou je méér schildklierhormoon nodig hebben om op een juiste waarde uit te komen - en waarschijnlijk ook om je goed of in elk geval beter te gaan voelen. Maar wat jij op dit moment moet doen, is overleggen met je arts over het eventueel aanpassen van de dosering.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank u wel voor uw antwoord . Mijn endocrinoloog zei dat is moes ik moest minderen met Euthyrox als mijn TSH te hoog was. Heb met andere schildklier gesproken en die zeiden dat je juist moet ophogen als je TSH te hoog is . Vandaar mijn twijfel.