wat gebeurt er als je door het hoofd geschoten wordt?

Ik vraag me af wat er gebeurt als je door je hoofd geschoten wordt. Ga je 100% zeker dood of hangt dat van de afstand af? En de hoek etc.?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
49.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet per se.
Kijk maar naar het Pakistaanse meisje Malala of de Amerikaanse congreslid Gabrielle Giffords, om maar een paar beroemde gevallen te noemen.

Antwoorden (2)

Meestal ben je dood,maar met veel geluk kan je het ook overleven.Zoals hier bv:
Een kogel dwars door je hoofd krijgen en 40 minuten later in de operatiekamer op verzoek van de chirurg twee vingers in de lucht steken: volgens Amerikaanse media is de overleving van het Amerikaanse congreslid Gabrielle Giffords een medisch mirakel. Vitale hersendelen zouden niet zijn geraakt, de artsen zijn optimistisch.
De kogel die Jared Lee Loughner zaterdag op haar afvuurde, boorde zich via de achterkant van haar schedel een weg door haar linker hersenhelft en kwam er door haar voorhoofd weer uit. Bij een dergelijke kogelbaan kunnen drie hersengebieden zijn aangetast: de occipitale cortex achterin het hoofd (regelt het zicht), de parietale cortex aan de bovenzijde van het brein (verwerking van zintuiglijke informatie) en de frontale cortex aan de voorkant van het hoofd (planning, initiatief). Neurochirurg Rick Schuurman, werkzaam in het Amsterdamse AMC, is uiterst voorzichtig met een prognose. Niet alleen omdat hij de foto's niet kent en de baan van de kogel dus niet kan inschatten.
fremar
9 jaar geleden
hangt van veel verschillende factoren af, heb wel eens horen zeggen dat als je de loop in je mond steekt (of de mond van het slachtoffer) je dan wel zeker dood bent, omdat dan de hersenstam geraakt is. Het hangt er volgens mij dus gewoon vanaf welk deel van de hersenen geraakt is.