Hoe voorkom ik bijholtenontstekingen?

Ik heb daar elke winter last van, het gaat alleen over na antibiotica, en ik heb geen zin om nog jaren elke winter aan de antibiotica te moeten.
Ik neem goede voorzorgsmaatregelen, zoals voldoende beweging, gezond eten, genoeg vitaminen, en dergelijke.
Stomen helpt niet, en neusspoelen ook niet.
Ik heb geen allergiën (is getest).

Volgens de huisarts is het gewoon mijn 'zwakke plek'.
Maar ik vind het geen leuk vooruitzicht om elke winter de hele winter ziek te zijn en pijn te hebben.
Dus ik hoop dat er iemand tips heeft!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het enige waar ik nog aan kan denken na je lijstje van wat je allemaal al doet is: stress reduceren. Stress verlaagt namelijk je weerstand.

Ik weet natuurlijk niet of het bij jou stressgerelateerd is, ik weet alleen bij mezelf dat het zo werkt. Bij mij is mijn keel mijn 'zwakke plek'. Heb ik een echt stressvolle periode met veel hard werken, dan kan ik erop wachten: keelontsteking.

Tegenwoordig heb ik geleerd de signalen te herkennen en direct rust te nemen (mentaal én fysiek) als het er weer aankomt, en daar weet ik een hoop mee te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zelf heb ik daar ook veel last van gehad, nu niet meer.
Sinds ik de neusspray in combinatie met de tabletten Cinuforce van A. Vogel gebruik heb ik er geen last meer van, tot mijn grote opluchting.

Toegevoegd na 7 uur:
Dit kun je misschien ook eens gaan proberen; het inhaleren van etherische oliën.

Een bijholteontsteking is in meer dan de helft van de gevallen een gevolg van een bacteriële of virusinfectie, maar kan ook worden veroorzaaakt door luchtvervuiling of roken. In 10% van de gevallen zijn gebitsproblemen de oorzaak. Een chronische bijholteontsteking heeft meestal meerdere oorzaken.

De reguliere neusdruppels en sprays geven bij langer gebruik kans op een (chronische) neusslijmvliesontsteking, etherische oliën kennen dit probleem niet. Sinusitis kan daarom ook goed behandeld worden door het inhaleren van etherische oliën, eventueel in combinatie met Dode Zee water. Met bijv. de oliën Basilicum, Lavendel, Pepermunt, Mirte, Cajeputi, Niaouli of Tea Tree. kan gestoomd of droog geïnhaleerd worden. Bijzonder werkzaam is ons mengsel van meerdere etherische oliën, ook als u last heeft van een chronische ontsteking.

Toegevoegd na 7 uur:
Oja, probeer als je verkouden bent niet te hard je neus te snuiten, het liefst nog gewoon ophalen. Met snuiten duw je als het ware je holten dicht met snot waardoor de bacterieën een lekker nestje hebben om zich in te woekeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf ook erg vaak last van bijholteontstekingen,ook voornamelijk in de winter.
Ook elke keer weer tot grote ergernis van mezelf een kuur.
Een collega raadde mij aan om Cinuforce Tabletten van Dr.Vogel te gaan gebruiken.
Daarbij ben ik ook de Echinaforce van Dr.vogel gaan gebruiken.
Ik ben echt heel erg tevreden over het gebruik van beide producten,op een verkoudheid na heb ik afgelopen winter nergens geen last meer van gehad.

Dr.Vogel is homeopathisch en is op veilige manier te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch zou ik geen genoegen nemen met wat de huisarts zegt.

Op de site van het Nederlandse Huisartsengenootschap staat o.a.:

---Medicijnen zijn niet nodig. De ontsteking geneest vanzelf.
Antibiotica zijn bij een neus- bijholteontsteking zelden nodig. Ze hebben geen invloed op de klachten of op het herstel. Antibiotica geven wel vaak bijwerkingen, met name maagdarmklachten.
---Ergens anders lees ik
Antibiotica werken tegen bijholteontstekingen veroorzaakt door bacteriën. Deze zijn echter meestal niet nodig omdat deze ontstekingen meestal door een virus worden veroorzaakt.

Ben je al bij een specialist geweest, een KNO arts?
Zijn er ooit foto's gemaakt?
Als er sprake is van anatomische afwijkingen of bepaalde gezwellen kan een operatie nodig zijn.

Dit was bij mijn schoondochter het geval. Ze hebben daar een neusschotje ofzo veranderd en nu heeft ze nog nauwelijks last.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bijholte kan wel degelijk gevaarlijk zijn omdat het dicht bij de hersenen in de buurt komt. En het kan wazig zien veroorzaken omdat het bij je oogzenuw komt
Ik ga er nog een hele simpele aan toevoegen: draag een muts als het koud is. Bij mij helpt het. Sinds ik dat braaf doe, heb ik veel minder last van ontstoken bijholten en voorhoofdholten. En je hebt mazzel: mutsen kunnen weer helemaal.