Hoe haalt je lichaam vloeistoffen uit vaste stoffen en hoe wordt dit gescheiden van vaste stoffen?

Ik heb het over het gehele process

9 jaar geleden
1.5K
Erna55
9 jaar geleden
Het lijkt me handig wanneer je je eerst een beetje verdiept in hoe de spijsvertering in elkaar steekt.
Daarna kun je je verdiepen in hoe het op celniveau uitpakt. Het is lastig om een zeer ingewikkeld proces uit te leggen wanneer de basisprincipes nog niet bekend zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed kauwen,
zuurbad, de hele zooi weer neutraliseren,
een lading enzymen erbij en
100 biljoen bacteriën aan het werk zetten. (ik heb ze geteld :-)
Dan is alles wel klein en hoeft het "alleen" nog opgenomen te worden.
tinus1969
9 jaar geleden
@JulianJDel, Zou je je vraag kunnen toelichten. Welk proces bedoel je?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De spijsvertering begint bij de mond. Het voedsel wordt fijngekauwd en vermengd met speeksel. Na het doorslikken komt het in de slokdarm terecht die vervolgens met golvende knijpbewegingen (’peristaltiek’) het eten naar beneden duwt in de richting van de maag. Eenmaal in de maag wordt het voedsel gekneed en vermengd met maagsap. Het maagzuur zorgt er voor dat eventueel in het voedsel aanwezige bacteriën onschadelijk worden gemaakt De voedselbrij gaat daarna in kleine beetjes door naar de dunne darm.
In het eerste deel -twaalfvingerige darm -wordt behalve gal ook sappen van de lever en de alvleesklier toegevoegd. Deze zorgen voor de verdere vertering. Ondertussen vervolgt de voedselbrij langzaam de weg door de darm De verteerde voedingsstoffen zijn inmiddels zo klein geworden dat ze via de darmwand in het bloed kunnen worden opgenomen.

Het beste antwoord

Die haalt vloeistoffen uit, wat jij noemt vaste stoffen, maar niet geheel uit vaste stoffen bestaan.
Je zult vast wel gemerkt hebben dat brood dat je een tijd aan de open lucht bloot stelt, dat dat steeds droger wordt, doordat het water uit het brood verdampt.
Dat water hoeft er in je lichaam helemaal niet uit te worden gehaald, maar wordt alvast gebruikt om de vaste stoffen van het brood op te lossen.
Vlees bestaat ook niet uit allemaal vaste stoffen, maar uit cellen waar een heleboel water in zit.
De enige plaats waar water uit je eten wordt gehaald is in de dikke darm.
Die haalt dat water uit het eten door osmose. De concentratie van water is in de darm groter dan in de darmcellen, waardoor er (door de concentratie gradient) water de cellen in gaat, en dus uit je eten verdwijnt. Een gebruikelijk natuurkundig proces.
Reddie