Hoe komt het dat doorbraakbloeding steeds heviger wordt?

Ik slik de namaak diane al een aantal jaar. Normaal houd ik altijd een stopweek na 3 weken de pil geslikt te hebben. Dit keer kwam het niet zo goed uit, dus besloot ik voor het eerst de pil door te slikken. Vlak daarna heb ik een doorbraakbloeding gehad ( donker, weinig bloed). Ik ben gewoon doorgegaan met de pil maar de bloeding wordt nu steeds erger. Ik ben al 1,5 week verder en nu is het net menstruatiebloed ( helderrood). Ook heb ik last van een beetje rug en buikpijn. Gisteren ben ik begonnen aan een nieuwe strip. Ik was van plan om weer door te slikken, maar wat is nu handig? Kan ik beter stoppen nu ik toch al bloed? Of zal het wel stoppen als ik de pil alsnog inneem? Ik wilde niet ongesteld worden omdat ik voor een paar dagen met mijn vriend wegga. Ik hoop dat iemand mij hierop antwoord kan geven. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.6K
Ritsuka
9 jaar geleden
namaak diane?
Amadea
9 jaar geleden
Je eigen lichaam is sterker dan de namaak hormonen die je slikt. Stop daar een tijdje mee, dan kan je de natuur haar gang laten gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Namaak diane is zoals het al zegt, de diane met een andere naam dus ander fabrikant. De echte is te duur.

Antwoorden (1)

Bij de normale menstruele cyclus spelen twee hormonen een rol. De ene zorgt voor de opbouw van het baarmoederslijmvlies. De andere zorgt ervoor dat het slijmvlies in stand gehouden wordt. Eens per maand daalt de hoeveelheid van deze hormonen drastisch waardoor het slijmvlies niet meer in stand gehouden wordt en dus loskomt. Dit komt door de vagina naar buiten.
In de pil zitten dezelfde hormonen. Tijdens de stopweek daalt de hoeveelheid van deze hormonen dan dus ook. Op deze manier wordt de natuurlijke cyclus nagebootst en overgenomen.

Tijdens doorslikken van de pil treedt deze daling dus niet op. Hier door blijft het slijmvlies doorgroeien. Hoe dikker het slijmvlies wordt, hoe fragieler het wordt en hoe makkelijker het kapot gaat. Dit merk je dan als een doorbraakbloeding.

De snelheid waarmee het slijmvlies groeit verschilt van vrouw tot vrouw. Daardoor krijgt de ene vrouw al snel en andere nooit een doorbraakbloeding.

Bij een doorbraakbloeding komt er eerst een kleine hoeveelheid slijmvlies los. Dit zie je als een beetje bruin bloed. Als je dan door blijft slikken blijft het slijmvlies doorgroeien en komt er dus steeds meer slijmvlies los. De bloeding wordt dan steeds heftiger. Het bloed wordt helder rood en bijkomende symptomen als menstruatiepijn (krampen en pijn in de rug) kunnen ontstaan.
Zolang je blijft doorslikken zal je blijven bloeden. Op zich kan dat weinig kwaad (moet natuurlijk niet te lang duren) maar lijkt me niet fijn. Als je nu stopt dan komt al het slijmvlies los. Als je na een week weer begint met slikken zal het bloeden waarschijnlijk weer stoppen.