Welke vorm van magnesium word het beste opgenomen door het lichaam?

Magnesiumcitraat zie ik voorbij komen maar ik heb mijn ogen nu laten vallen op magnesiumbisglycinaat. Hiervan wordt door ten minste 1 fabrikant het volgende beweerd;
"Magnesium heeft in de vorm van magnesiumbisglycinaat – waarbij ieder magnesiumdeeltje is gebonden (gecheleerd) aan twee moleculen van het aminozuur glycine – een uitstekende opneembaarheid. Aminozuurgecheleerd magnesium heeft een hogere biologische beschikbaarheid dan andere vormen van magnesium zoals magnesiumoxide. De reden hiervoor is dat de binding tussen magnesium en het aminozuur zo sterk is in een chelaat dat deze niet splitst onder invloed van maagzuur, in tegenstelling tot andere magnesiumverbindingen. Het voordeel hiervan is dat magnesiumbisglycinaat als aminozuur de dunne darm bereikt en daar wordt opgenomen door middel van aminozuurreceptoren. Zoals bekend worden aminozuren uitstekend opgenomen door het lichaam. Zeker glycine, dat het kleinste aminozuur is, vandaar dat hier specifiek voor gekozen is. Het probleem met mineraalverbindingen (zoals citraten en oxides) die splitsen in het maagdarmkanaal is dat een elektrisch geladen magnesiumion ontstaat dat zich kan verbinden met niet-opneembare stoffen uit de voeding (zoals fytaten) of gaat concurreren met andere mineralen wat betreft de opname. En dit komt de biologische beschikbaarheid niet ten goede. Een ander pluspunt is dat veel mensen magnesiumbisglycinaat beter verdragen dan andere magnesiumsupplementen, ook in een hogere dosis."

Klopt dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Magnesium in de vorm van bisglycinaat met taurine blijkt een gouden combinatie! Magnesium bisglycinaat wordt van alle vormen het beste opgenomen en gebruikt door het lichaam. Taurine ondersteunt de werking van magnesium nog eens extra.

Bronnen:
http://www.gezondbezig.nl/magnesium-vermoe...

Wanneer je overweegt om magnesium te gaan gebruiken is niet alleen de opname van belang, maar ook de verdraagbaarheid door je lichaam. Een groot nadeel van magnesiumcitraat, dat goed opgenomen wordt, is de grote kans op een laxerend effect. Om die reden kun je beter kiezen voor magnesium in de vorm van magnesiumglycerofosfaat. Dit wordt beter verdragen door je maag en darmen en is bovendien vetoplosbaar, waardoor het goed in cellen kan worden opgenomen. Deze zoutvorm van magnesium wordt onder andere gebruikt in het product Metarelax: http://www.leef.nl/metarelax-sachets-20st.html

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100