Welke vorm van magnesium word het beste opgenomen door het lichaam?

Magnesiumcitraat zie ik voorbij komen maar ik heb mijn ogen nu laten vallen op magnesiumbisglycinaat. Hiervan wordt door ten minste 1 fabrikant het volgende beweerd;
"Magnesium heeft in de vorm van magnesiumbisglycinaat – waarbij ieder magnesiumdeeltje is gebonden (gecheleerd) aan twee moleculen van het aminozuur glycine – een uitstekende opneembaarheid. Aminozuurgecheleerd magnesium heeft een hogere biologische beschikbaarheid dan andere vormen van magnesium zoals magnesiumoxide. De reden hiervoor is dat de binding tussen magnesium en het aminozuur zo sterk is in een chelaat dat deze niet splitst onder invloed van maagzuur, in tegenstelling tot andere magnesiumverbindingen. Het voordeel hiervan is dat magnesiumbisglycinaat als aminozuur de dunne darm bereikt en daar wordt opgenomen door middel van aminozuurreceptoren. Zoals bekend worden aminozuren uitstekend opgenomen door het lichaam. Zeker glycine, dat het kleinste aminozuur is, vandaar dat hier specifiek voor gekozen is. Het probleem met mineraalverbindingen (zoals citraten en oxides) die splitsen in het maagdarmkanaal is dat een elektrisch geladen magnesiumion ontstaat dat zich kan verbinden met niet-opneembare stoffen uit de voeding (zoals fytaten) of gaat concurreren met andere mineralen wat betreft de opname. En dit komt de biologische beschikbaarheid niet ten goede. Een ander pluspunt is dat veel mensen magnesiumbisglycinaat beter verdragen dan andere magnesiumsupplementen, ook in een hogere dosis."

Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij een tekort werkt opname via de huid heel goed. De huid kan veel meer opnemen dan oraal. Je kan hier zelf magnesium olie voor maken
Erna55
9 jaar geleden
Magnesium uit voeding wordt het best opgenomen. Magnesium is een mineraal dat nodig is voor de botopbouw, opbouw van lichaamseiwit, de overdracht van prikkels in spieren en in zenuwbanen en van belang voor het goed functioneren (strekken en samentrekken) van spieren, zoals de hartspier. Magnesium is nodig voor een goede werking van een groot aantal enzymen in de lichaamscellen en heeft een belangrijke rol in het metabolisme oftewel enzymreacties. Magnesium zit in brood en graanproducten, groente, melk en melkproducten en vlees.

Het beste antwoord

Magnesium in de vorm van bisglycinaat met taurine blijkt een gouden combinatie! Magnesium bisglycinaat wordt van alle vormen het beste opgenomen en gebruikt door het lichaam. Taurine ondersteunt de werking van magnesium nog eens extra.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze website heb ik inderdaad zelf ook gevonden. Echter word er in dit artikel direct gelinkt naar een bepaald merk dus het leek mij een beetje op sluikreclame. Ik zou liever wat wetenschappelijke artikelen van PubMed zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
vraagje: hebben we extra magnesium überhaupt wel nodig?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vind het een interessante vraag maar voordat dit topic een hele andere kant op gaat zou ik graag antwoord hebben op mijn vraag. Ik heb namelijk genoeg artikelen gelezen waar uit blijkt dat extra magnesium absoluut goed kan zijn voor bepaalde dingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden. Ik had zelf nog een mooie site gevonden met referenties naar wetenschappelijke artikelen. http://naturafoundation.nl/monografie/Magnesium.html

Andere antwoorden (1)

Wanneer je overweegt om magnesium te gaan gebruiken is niet alleen de opname van belang, maar ook de verdraagbaarheid door je lichaam. Een groot nadeel van magnesiumcitraat, dat goed opgenomen wordt, is de grote kans op een laxerend effect. Om die reden kun je beter kiezen voor magnesium in de vorm van magnesiumglycerofosfaat. Dit wordt beter verdragen door je maag en darmen en is bovendien vetoplosbaar, waardoor het goed in cellen kan worden opgenomen. Deze zoutvorm van magnesium wordt onder andere gebruikt in het product Metarelax: http://www.leef.nl/metarelax-sachets-20st.html