Ik woon in Duitsland, is het ook mogelijk om tandarts, huisarts enz. In Nederland te krijgen? Ik werk niet, ben nog studerende (in NL)

Is dat mogelijk ondanks dat ik niet werk en nog steeds naar school ga?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Dat lijkt me op zich geen probleem; als je tenminste een Nederlandse zorgverzekeraar hebt. De huisartsenpraktijk waar ik vaak werk heeft zelfs een patiënt in China wonen; de meeste praktijken waar ik werk zitten wel één of meerdere patiënten in andere Europese landen.
Voor tandartsen maakt je woonplaats eigenlijk helemaal niets uit.

Ik vraag me bij dit soort regelingen wel altijd af hoe verstandig dit nou is. In geval van nood moet een huisarts immers binnen 15 minuten bij de patiënt aanwezig kunnen zijn. Bij patiënten in het buitenland kan een huisarts duidelijk niet aan die regel voldoen (tenzij de praktijk vlak bij de grens gelegen is natuurlijk.) Voor veel huisartsen is deze regel ook reden om patiënten die te ver weg wonen te weigeren; persoonlijk kan ik me dit goed voorstellen.

Al met al kan het dus wel, al zal je met de betreffende huisarts moeten bespreken of die er ook mee akkoord gaat (dat is niet vanzelfsprekend!) en eventuele risico's zijn voor uzelf en komen niet op conto van de huisarts.
Dat u niet werkt en niet naar school gaat doet hierbij niet ter zake.

Hoe het geregeld is bij buitenlandse verzekeraars kan ik niet zeggen.