welkemedicatiewordt er gegeventegen rigiditeit bij ouderen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Erna55
9 jaar geleden
De arts zal kijken waar de stijfheid vandaan komt, en daar de medicatie op aanpassen. Mogelijk Parkinson ? Of anders ?
De oorzaak zal bepalen welke medicatie geschikt is.

Antwoorden (1)

Dat hangt er maar net vanaf wat de rigiditeit veroorzaakt.
Bij rigiditeit wordt er vaak al snel gedacht aan de ziekte van parkinson. Bij de ziekte van parkinson is er een tekort aan het stofje dopamine in de hersenen. Om de verschijnselen tegen te gaan worden er medicijnen gegeven die een zelfde werking in de hersenen hebben als de dopamine, zogenaamde dopamine-agonisten (bijv. bromocriptine, pergolide, pramipexol en ropinirol.)
Dopamine wordt in de hersenen afgebroken door monoamine-oxidase (=MAO). Door dit enzym te remmen met MAO-remmers (bijv. selegiline en rasagiline) neemt de hoeveelheid dopamine ook toe.
Levodopa is een stofje dat door het lichaam snel omgezet wordt in dopamine. Hierdoor heeft levodopa vaak een erg goed effect op de klachten; helaas neemt de werkzaamheid na een paar jaar af. Het wordt eigenlijk altijd voorgeschreven in combinatie met een middel dat de afbraak van dopamine weer remt (bijv levodopa/ cabidopa of levodopa/ benserazide).
Tot slot kunnen er anticholinergica gegeven worden; deze verlagen de hoeveelheid acetylcholine in de hersenen (zeg maar de tegenhanger van dopamine) waardoor er minder dopamine nodig is. Vanwege de bijwerkingen wordt het zo veel mogelijk vermeden.

Naast de ziekte van parkinson bestaan er ook "parkinsonistische verschijnselen." Deze lijken erg op de ziekte van parkinson, maar de oorzaak is anders. Op zich zouden dezelfde medicijnen gegeven kunnen worden. Vaak worden deze verschijnselen veroorzaakt als bijwerking van andere medicijnen; dan is het vaak beter om de andere medicatie juist aan te passen.

Rigiditeit kan ook veroorzaakt worden door problemen in de gewrichten of de spieren. In dat geval kan je als arts vaak weinig anders dan pijnstilling geven om de pijnklachten te onderdrukken; vaak gaat bewegen dan ook weer makkelijker. Bij sommige problemen (bijv artrose) kan een operatie uitgevoerd worden. Bij ouderen is dat echter doorgaans niet de eerste keus en vaak ook gewoon niet mogelijk.

Behalve de ziekte van Parkinson/ parkinsonisme zijn er vele andere neurologische problemen die rigiditeit kunnen geven, maar daar bestaat dan geen medicatie voor.