Blijft bloed vloeibaar als je er een beetje citroensap bij doet?

Ik weet namelijk dat citroenzuur het calcium in het bloed bind. Maar zou dit werken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (2)

Citroensap werkt in principe een klein beetje bloedverdunnend, maar dan zou je het moeten drinken. Het grote probleem is echter dat bij toevoeging van (veel) citroenzuur aan het bloed de pH van het bloed daalt, omdat citroenzuur reageert met natriumbicarbonaat onder vorming van koolzuur en natriumcitraat. Koolzuur is instabiel, dus dat valt uiteen in koolstofdioxide en water. Dan heb je een teveel aan koolstofdioxide in je bloed, en treedt er verzuring op.

Lang verhaal kort: Het verdunt wel, maar maar een klein beetje. Een beetje citroensap is goed voor je, maar bij teveel citroensap treedt verzuring op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, maar het duurt wel langer voordat het bloed stolt.
De reden hiervoor geef je zelf al. Calcium is een belangrijk stofje in de hele cascade die uiteindelijk tot het stollen leidt. Citroenzuur bindt dat calcium waardoor het niet meer beschikbaar is voor de stollingscascade.
Het stollen van bloed is echter een ingewikkeld proces dat niet afhankelijk is van één stofje; er zijn andere wegen die nog steeds naar stolling leiden. Daar naast vangt het citroenzuur niet alle calcium weg waardoor de normale stolling nog mogelijk blijft, zij het veel trager dan normaal.

Bij bloedafname wordt dit principe bijvoorbeeld gebruikt. In een zogenaamde citraatbuis (citraat=citroenzuur) zit een beetje citroenzuur dat voorkomt dat het bloed in die buis stolt.