Keelamandelen groeien in principe niet terug als ze goed verwijderd zijn. Wel kan er vanaf de tongamandel een restje uitgroeien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat kan.
Op zich kan een amandel nadat die volledig geknipt is nooit meer terugkomen. Het knippen van amandelen gaat echter een stuk minder precies dan de meeste mensen denken. Vrijwel altijd blijft er wel een stukje van de amandel achter in de keel; dat noemen we dan een amandelrest (of tonsilrest.)

Zo'n tonsilrest kan na verloop van tijd wel weer wat gaan groeien. Hij zal dan echter wel altijd kleiner blijven dan de oorspronkelijke amandel. Als je dan een keelontsteking krijgt (vooral als het bacteriële keelontsteking is) dan kan als reactie op die infectie de amandel verder groeien (dit is immers de normale reactie van de keelamandelen op een keelontsteking.) Op het moment dat de keelontsteking voorbij is zal de tonsilrest wel weer slinken naar zijn normale grootte.