Overgevoelig voor geluid. (Hyperacusis)

Hardhorend komt vaker voor bij oudere mensen omdat ze hoge frequenties niet meer kunnen horen door het afbreken van de trilhaartjes.

Mensen zijn overgevoelig voor het geluid, zelfs de normalere geluiden, die wij gewoon vinden, kunnen zij als hinderlijk of pijnlijk voelen (zoals afwassen of telefoneren).
Er zijn vele oorzaken voor dit verschijnsel zoals:
* Blootstelling, vroeger en nu, aan te harde geluiden.
* Hoofdletsel, waaronder whiplash
* Gebruik van bepaalde medicijnen
* Onvoorzichtig uitspuiten van het oor
* Een tumor in het hoofd
* Ziekte van Lyme
* Verwijdering van een oorprop, waarbij de hersenen, gedurende lange tijd, extern geluid hebben geïnterpreteerd als zijnde zachter dan het in werkelijkheid was. Wanneer de oorprop verwijderd wordt, kan extern geluid gedurende langere tijd als 'luid' geïnterpreteerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Een extreem goed gehoor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is onzin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry, ik zit bij de verkeerde vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He gelukkig, ik was al bang!
scherp-horend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helderhorend

Toegevoegd na 47 seconden:
Onder dit begrip vallen alle paranormale waarnemingen op auditief vlak:

Het horen van boodschappen van onzichtbare entiteiten (bv. geesten);
Het horen van gesprekken waarbij men niet aanwezig is geweest. Dit kunnen ook klanken of andere geluiden zijn. De geluiden werden dus ook niet geregistreerd via de oren;
Paragnosten rapporteren bv. het "horen" (zonder geluid in de oren) van diverse geluiden van degene waarmee hij werkt. De eigen emotionele verwerking en levenservaring van de paragnost bepalen hoe hij deze geluiden interpreteert.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij hardhorendheid hoor je geluiden die er wel zijn niet.
Bij helderhorendheid hoor je geluiden die er niet zijn wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zachtluisterend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goedhorend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haarscherp horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een perfect gehoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet ieder begrip heeft een term voor het tegenovergestelde.
Als slechthorende zou ik zeggen Horend,dat is al voldoende .'s Ochtends naar buiten lopen en de vogels weer horen tsjilpen en fluiten,als horende kun je je daar geen voorstelling van maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedoel je in de laatste zin, als slechthorende kan je je daar geen voorstelling van maken?
Goedhorend.