Tips voor gynaecologisch onderzoek?

ik moet binnenkort voor de eerste keer naar de gynaecoloog voor een onderzoekje, heeft iemand soms wat tips voor me want ik ben redelijk nerveus?

Weet jij het antwoord?

/2500

Slik voorafgaand aan het onderzoek wat valeriaan tabletjes. Daar wordt je wat rustiger van.

Allereerst maak je je eigen niet te druk, die gyneacoloog heeft deze onderzoeken minstens een paar keer per dag en wordt daar niet warm of koud van. Mijn enige tip is eigenlijk, trek een lang hemdje of truitje aan die over je bips valt, mocht je een stukje moeten lopen ( van kleedruimte naar tafel ) dan loop je er niet zo bloot bij voor je gevoel. verder is het heel snel klaar en doet het niet echt zeer, misschien een beetje een verveldend gevoel verder niet.

Gewoon ondergaan. En denk maar aan het moment dat het voorbij is. Blijf ontspannen, en zucht maar een keertje.

Het allerbelangrijkste is dat je als je eenmaal in die stoel ligt, probeert te ontspannen. Bewust op je ademhaling letten, dus inademen waarbij je buik uitzet, bij inademen wordt hij weer plat. Denk alleen hier aan en doe het zo diep en rustig mogelijk. Hierdoor kan je je consentreren en denk je niet aan spanning. het grote voordeel hiervan is dat het onderzoek minder pijnlijk is. Als je nl. gespannen bent, kan het onnodig pijnlijk zijn. Toegevoegd na 1 minuut: moet zijn; bij uitademen wordt hij weer plat.

probeer je te bedenken dat je er niet anders uit ziet als die duizend andere vrouwen die de gyneacoloog gezien heeft. Als het onderzoek eenmaal aan de gang is dan ga je met je gedachten ergens anders naar toe(bedenk welke boodschappen je nog moet doen, probeer alle details van het gezicht van je buurvrouw voor je te zien of wat dan ook.) dan is het zo voorbij.

Het is handig, om je lijstje mee te nemen waarop je bijhoudt wanneer je ongesteld bent geweest. Ik trek meestal een hele wijde lange rok aan, dan duurt het uitkleden niet zo lang. Je ligt er natuurlijk niet op je voordeligst bij, languit, en met je benen in een soort stijgbeugels, maar de gynaecoloog ziet de hele dag niet anders. Mijn ervaring is, dat deze mensen heel vrouw-vriendelijk zijn, anders hadden ze dit beroep niet gekozen....De eendensnavel, die ze bij je inbrengen, maken ze van te voren een beetje warm, en die maken ze dan wat wijder : dit voel je natuurlijk een beetje, maar als je je dan bewust ontspant, is het geen enkel probleem. Ga vantevoren even na, of je iets te vragen hebt, en schrijf dat evt. op : anders vergeet je het misschien door alle nieuwigheid te vragen... Het hoort er nu eenmaal bij, net als de tandarts...Iedere vrouw die je tegenkomt maakt het mee, en nogmaals : het zijn erg aardige doktoren.

Gewoon jezelf blijven! Jij bent één van de duizenden vrouwen,die de dokter al voor jouw op de onderzoekstafel heeft gehad. En als de gynaecoloog toevallig ook een vrouw is,dan is het gewoon meisjes onder elkaar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100