wat is de oorzaak van roodslijmverlies bij plassen?

hallo allemaal,
ik ben een meisje van 19 en heb al 5 jaar een relatie. sinds mijn 15e zit ik aan de pil en heb er nooit problemen mee gehad. nu zit ik met iets vervelends. 2 weken geleden heb ik mijn menstruatie gehad zoals gewoonlijk, maar nu sinds enkele dagen merk ik op bij het plassen dat er een heel klein beetje roodslijm bij zit. na het wegvegen is het ook echt gewoon weg. heb wel precies een beetje rood in mijn slipje en het is er niet bij elke keer dat ik plas. weet iemand de oorzaak hiervan? alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
38.3K

Antwoorden (1)

Het klinkt als een zeer kleine doorbraakbloeding, ook wel spotting genoemd. Ik neem tenminste aan dat het roodgekleurde slijm niet uit je urinebuis komt, maar uit je vagina. Als je heel licht bloedverlies hebt, is het vaker zo dat je dit alleen terugziet op het toiletpapiertje met afvegen na het plassen. Het kan ook zijn dat er tijdens het plassen (of waarschijnlijker nog bij de ontlasting, omdat je dan meer druk zet op je bekkenbodem) een heel klein beetje bloed of rood slijm mee komt.

Je zegt dat je de pil slikt en ook dat je twee weken geleden je menstruatie hebt gehad. Ik weet niet of je dan tijdelijk de pil niet slikt of dat je bedoelt dat je je stopweek hebt gehad en dus een onttrekkingsbloeding had, maar zowel vrouwen die de pil slikken als zij die dat niet doen, hebben soms wat bloedverlies buiten de menstruatie of onttrekkingsbloeding in de stopweek om. Als je de pil slikt, neemt de kans op tussentijds bloedverlies toe wanneer je hem wat langer doorslikt zonder stopweek. Zolang het gaat om heel licht bloedverlies en/of het maar kort duurt, hoef je je daar geen zorgen om te maken. Je lichaam is zelfs als je de pil gebruikt geen klok die altijd op dezelfde manier en in hetzelfde tempo loopt, maar af en toe wijken je hormonale processen een beetje af. Net zoals je cyclus de ene keer wat korter of langer kan duren.

Als het bloedverlies duidelijk toeneemt of als je echt wekenlang een heel klein beetje bloedverlies hebt, kun je eens met je huisarts overleggen wat je het beste kunt doen. Vaak stopt een eventuele tussentijdse bloeding als je de pil gebruikt in elk geval na een volgende stopweek, maar soms houdt het langer aan. Dan kan het zijn dat er iets anders aan de hand is of dat je hormonen echt wat in de war zijn, wat eventueel met medicatie bijgestuurd kan worden. Maar meestal is het iets wat vanzelf weer over gaat, en aangezien het zo te lezen om heel weinig bloedverlies gaat, zou ik me als ik jou was vooral niet teveel zorgen maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt, ben een stuk geruster nu. Nog een fijne dag verder!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lies12 ++
Duidelijke uitleg!
Poet
9 jaar geleden
+ Ik heb hiervan weinig verstand maar de uitleg klinkt erg helder