Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de lichamelijke gevolgen van het drinken van bedorven alcoholische drank?

Mijn ouders hadden nog een fles amaretto staan, al minstens 10 jaar. Volgens alle aanwezigen was die nog goed.. Dus heb ik er wat van op. Nu voel ik me bepaald niet lekker en ben de hele nacht wakker geweest met buikpijn en ik hou niks binnen. Heb ik nu voedselvergiftiging of wat anders?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dat zou heel goed mogelijk zijn!
Maar om er zeker van te zijn kun je ook naar je huisarts gaan!
Alcohol bederft niet zo snel, maar 10 jaar is wel erg lang..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

is het geen kater. Amaretto bestaat uit suiker, alcohol en smaakstoffen en die bederven niet zo snel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb er niet zoveel van op dat ik een kater kan hebben. Ik dacht ook dat t niet kon bederven ...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Suiker bederft niet zo snel? :D Bacteriën zijn dol op suiker vooral in vloeibare vorm. Maar de alcohol zou dit toch wel tegen moeten gaan.
Alcohol is zelf niet zo snel bederfelijk, daar de meeste organismen die alcohol kunnen afbreken niet groeien op hoge concentraties. Echter, drankjes met alcohol bevatten vaak wel andere bederfelijke stoffen, en als de concentratie alcohol zakt door verdamping et cetera dan kan er bederf optreden.

Gezien boven de 15% vrijwel alles gedestilleerd wordt, Amaretto dus ook (25%), kan het vanaf die hoeveelheid alcohol als een conserveermiddel worden gebruikt. En dan klinkt het logisch: hoe meer alcohol, hoe beter het conserveert. En dus hebben sterke dranken met een wat lager alcoholpercentage, zoals Baileys en Amaretto, te maken met een snellere bederving.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een hogere percentage alcohol betekent een langere houdbaarheid.

De houdbaarheid van alcohol is afhankelijk van de zuiverheid van de alcohol (in de praktijk: hoe vaker alcohol gedestilleerd is hoe minder "hoge alcohol" erin zit (en hoe minder bitter het smaakt), hoe langer het houdbaar is. Wodka is eeuwig houdbaar (mits goed afgesloten en koel en donker bewaard!) omdat wodka destilleren een doorlopend proces is (word net zolang gedestilleerd totdat het bijna zuivere alcohol is zonder vervuiling (bijvoorbeeld resten van de vrucht)

Het zou natuurlijk ook kunnen dat je per toeval een buikgriep te pakken hebt gekregen. Het is niet gezegt of de drank werkelijk de boosdoener is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing